تصفیه فاضلاب صنایع کاشی و سرامیک

تصفیه فاضلاب صنایع کاشی و سرامیک

فهرست مطالب

صنایع کاشی و سرامیک

صنعت کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی یکی از صنایع مهمی است که باید از نظر مسائل زیست محیطی کنترل شود. از آنجایی که منبع مهمی برای تولید فاضلاب است، طراحی یک تصفیه خانه مناسب فاضلاب صنعتی برای صنعت کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

صنعت سرامیک در تولیدات خود در فرآیندهایی مانند پولیش، لعاب، شستشوی قالب، آماده سازی گلوله و غیره در تولیدات خود از آب استفاده و مصرف می کند. و فلزات سنگین حل شده مانند روی و سرب. دفع کارآمد این پساب یا گل به دلیل افزایش هزینه های دفع آن و قوانین سختگیرانه زیست محیطی که در سطح جهانی اجرا می شود، برای صنایع سرامیک اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین صنعت سرامیک از مقدار زیادی آب در تولیدات خود در فرآیندهایی مانند پرداخت، لعاب، شستشوی قالب، آماده سازی آسیاب گلوله ای و غیره در تولیدات خود استفاده و مصرف می کند. ، سیلت و غیره)، برخی از ذرات درشت و مواد شیمیایی از جمله فلزات سنگین معلق و محلول مانند روی و سرب.

این صنایع فاضلاب زیادی تولید می کند که عمدتاً از تصفیه آب در واحدهای آماده سازی و ریخته گری و فرآیندهای مختلف از جمله لعاب کاری، تزئین، پرداخت و آسیاب مرطوب تولید می شود. پساب فرآیند حاوی مقادیر قابل توجهی آلاینده های آلی و معدنی و غلظت اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) و ممکن است شامل فلزات سنگین مانند بور، سرب، آلومینیوم، آهن، مس، کادمیوم، منگنز و روی باشد. به دلیل وجود مواد معدنی بالا در مواد تولیدی، مقدار زیادی از کل جامدات معلق (TSS) و کل جامدات محلول (TDS) نیز در فاضلاب صنعت کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی وجود دارد. این فاضلاب را می توان با کدورت و رنگ آمیزی به دلیل ذرات معلق بسیار ریز لعاب و مواد رسی مشخص کرد.

دفع کارآمد این پساب یا گل به دلیل افزایش هزینه های دفع آن و قوانین سختگیرانه زیست محیطی که در سطح جهانی اجرا می شود، برای صنایع سرامیک اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

شرکت آرکاگستر با طراحی، ساخت و تامین تصفیه خانه فاضلاب کاشی و سرامیک و صنایع وابسته سال هاست به تقاضای این صنعت می پردازد.

مراحل و روش های تصفیه فاضلاب صنایع کاشی و سرامیک

تصفیه فاضلاب صنعت کاشی و سرامیک شامل مراحل زیر می باشد:

  • یکسان سازی جریان و بار با تنظیم pH
  • تصفیه اولیه مانند غربالگری و ته نشینی اولیه برای حذف ذرات جامد
  • فرآیند انعقاد شیمیایی برای حذف کل جامدات معلق (TSS)
  • ته نشینی نهایی برای کاهش جامدات معلق با استفاده از حوضه های ته نشینی یا زلال سازها
  • فیلتراسیون چند رسانه ای برای کاهش مواد جامد معلق غیر قابل ته نشینی
  • آبگیری و دفع لجن فاضلاب
  • تصفیه تکمیلی مانند فیلتراسیون غشایی برای حذف فلزات
مراحل و روش های تصفیه فاضلاب صنایع کاشی و سرامیک

پساب های صنعت سرامیک نه تنها حاوی مواد جامد معلق و کل هستند، بلکه مقادیر قابل توجهی از مواد آلی محلول نیز دارند که منجر به بارهای BOD یا COD بالا می شود. جامدات معلق را می توان با رسوب شیمیایی از فاضلاب خارج کرد. با این حال، ترکیبات BOD/COD محلول را فقط می توان با اکسیداسیون بیولوژیکی یا شیمیایی حذف کرد.

تصفیه خانه های فاضلاب شرکت آرکاگستر از فناوری Thickeing & Filtration استفاده می کنند که بسیار قابل اعتماد، مقرون بصرفه و آسان برای کار هستند.

شرکت آرکاگستر می تواند تصفیه خانه فاضلاب را با قوام دهنده Deep Cone یا با ضخیم کننده چنگک با توجه به حجم و ویژگی های دوغاب مورد تصفیه تامین کند. سپس دوغاب غلیظ شده به یک فیلتر پرس وارد می شود تا آبگیری شود تا کیک های فشرده به راحتی در یک روش سازگار با محیط زیست دفع شوند. آب تمیز تصفیه شده به کارخانه بازگردانده می شود تا به عنوان آب فرآیند استفاده مجدد شود. تمام تصفیه خانه های فاضلاب برای صنعت سرامیک با توجه به نیاز فرآیند به فضای موجود در کارخانه سفارشی می شوند تا تمام نیازهای مشتری را برآورده کنند.

فیلتراسیون غشایی

انتشار ترکیبات آلی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت سرامیک باعث آلودگی قابل توجه آلی و معدنی آب می شود. پساب باید قبل از تخلیه به محیط تصفیه شود. استاندارد آلودگی پساب های صنعتی ایجاب میکند که تقاضای شیمیایی اکسیژن (COD) فاضلاب کنترل شود. فن‌آوری‌های مرسوم، مانند رسوب‌گذاری، لخته‌سازی و تصفیه بیولوژیکی، دارای معایب زیادی هستند، در حالی که فناوری‌های غشایی مزایای زیادی دارند، زیرا بدون مواد شیمیایی هستند و امکان کاهش مراحل تصفیه را فراهم می‌کنند. نانوفیلتراسیون یک مرحله ای فاضلاب با غشاهای سرامیکی می تواند COD فاضلاب سرامیکی را تا حد کافی کاهش دهد. با این حال، عمر مفید این غشاها محدود است و بازدهی غشاها می تواند به طور قابل توجهی به دلیل رسوب کاهش یابد. فیلتراسیون چند مرحله ای می تواند راه حل جایگزین باشد.

روش های بیولوژیکی

روش هایی که از فرآیندهای بیولوژیکی برای پکیج تصفیه فاضلاب استفاده می کنند، روش های بیولوژیکی نامیده می شوند. در این روش‌ها، میکروارگانیسم‌ها (به‌ویژه باکتری‌ها) نقش عمده‌ای در فرآیند تصفیه دارند، زیرا از مکانیسم‌های داخلی خود برای جذب مواد آلی موجود در فاضلاب و استفاده از آن برای تولید سلول‌های جدید و کسب انرژی استفاده می‌کنند. از آنجایی که بخش عمده ای از آلاینده های فاضلاب را مواد آلی تشکیل می دهند، امروزه استفاده از روش های بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. روش های بیولوژیکی قادر به تصفیه طیف وسیعی از آلاینده ها با هزینه کم هستند.

روش لجن فعال متعارف

این روش یکی از پرکاربردترین روش های بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب بهداشتی و فاضلاب صنعتی می باشد. فرآیند بیولوژیکی در این روش هوازی است که در آن رشد میکروارگانیسم ها به حالت تعلیق در می آید.

این روش عموماً در مواردی استفاده می شود که حجم فاضلاب ورودی به تصفیه خانه زیاد باشد و به همین دلیل امکانات و تجهیزات ویژه ای برای آبگیری و هضم لجن در نظر گرفته می شود. , فرآیند تصفیه فاضلاب Sbr, فرآیند تصفیه پساب معدن, تصفیه آب نیمه صنعتی, تصفیه فاضلاب, تصفیه فاضلاب ویلا, سپتیک تانک

پارامترهای فاضلاب کاشی و سرامیک و صنایع وابسته به آن

اندازه BOD و COD در فاضلاب های صنایع کاشی و سرامیک با توجه به منابع تولید پساب و فرآیندهای مورد استفاده در صنایع کاشی و سرامیک خیلی بالا نیست. به طوریکه در بررسی های انجام شده حداکثر میزان COD 400  میلی‌گرم بر لیتر برآورد شده است.

همان طور که گفته شد، مشکل اصلی در تصفیه فاضلاب کاشی و سرامیک مقادیر بالای مواد معلق و همچنین کدورت است. کدورت، هم ناشی از مواد معلق و هم گاهی ناشی از حضور بعضی رنگ‌ها در فاضلاب است. بنابراین اگر مواد معلق به خوبی از فاضلاب حذف گردند، تا حد مطلوبی کدورت هم پایین خواهد آمد. درباره pH هم باید گفت در اکثر مواقع خنثی یا کمی قلیایی می باشد. ولی در بسیاری از تحقیقات برای حذف بهتر آلاینده‌ها pH های بالاتر را هم مورد بررسی قرار داده اند.

محدوده ترکیبات غالب فاضلاب کاشی و سرامیک در جدول زیر نشان داده شده است:

COD (mg/l)۱۰۰ تا ۴۰۰
BOD (mg/l)۴۰ تا ۶۰
TSS (mg/l)۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰
pH۷ تا ۹
بور (B) (mg/l)۱ تا ۶۰
سولفات (mg/l)۱۰۰ تا ۱۰۰۰
منیزیم (mg/l)۱۰ تا ۱۰۰
کلسیم (mg/l)۵ تا ۵۰۰
سدیم (mg/l)۵۰ تا ۵۰۰

عنصر بور معمولا در فاضلاب کاشی و سرامیک به شکل زیاد از حد موجود است. عنصر بور (B) یک ریز مغذی ضروری براي گیاهان می باشد. بور در غلظت‌هاي کم براي انسان مفید است. بااین حال، سطح بالاي این عنصر ممکن است براي انسان سمی باشد. بنابراین حذف بور از فاضلاب ضروري است. در یک مطالعه طاهره زارعی و همکارن

همچنین گاهی ترکیبات سولفیدی و به خصوص هیدروژن سولفید، در فاضلاب کاشی و سرامیک دیده می‌شود. به دلیل اینکه این گاز در غلظت‌های کم باعث سوزش چشم، گلو و دستگاه تنفسی می‌شود؛ حذف آن بسیار اهمیت دارد.

استاندارد پارامترهای خروجی در فاضلاب صنایع کاشی و سرامیک

آلایندهواحدمقدار مجاز
PH—–۶-۹
BODمیلی گرم بر لیتر۵۰
مواد جامد معلق کل TSSمیلی گرم بر لیتر۵۰
روغن و گریسمیلی گرم بر لیتر۱۰
سربمیلی گرم بر لیتر۲/۰
کادمیوممیلی گرم بر لیتر۱/۰
کروم (کل)میلی گرم بر لیتر۱/۰
کبالتمیلی گرم بر لیتر۱/۰
مسمیلی گرم بر لیتر۱/۰
رویمیلی گرم بر لیتر۲

انواع تصفیه خانه فاضلاب از نظر جنس

تصفیه فاضلاب فلزی (St37، Steel)

    این تصفیه خانه ها از جنس فولاد به همراه پوشش ضد زنگ ساخته می شوند.

    • تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی (PE)

    در ساخت این تصفیه خانه ها از سازه پلی اتیلن کاروگیت دو جداره استفاده می شوند که می توانند بصورت دفنی و یا غیر دفنی استفاده شوند.

    • تصفیه فاضلاب فایبرگلاس (GRP، FRP)

    در سازه این تصفیه خانه از فایبرگلاس تقویت شده GRP استفاده می شود که دوام و انعطاف پذیری بالایی دارد. همچنین می توانند بصورت دفنی و یا غیر دفنی استفاده شوند.

    • تصفیه فاضلاب بتنی (RC)

    قدیمی ترین نوع سازه تصفیه خانه که از دیرباز مورد استفاده قرار میگرفت. در استفاده برای ساخت تصفیه خانه های با ظرفیت بالا استفاده  زیادی دارند.

    فرم مشاوره رایگان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *