تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی

فهرست مطالب

تصفیه فاضلاب صنعتی یک فرآیند مهم در صنایع مختلف است که به منظور حذف آلودگی‌های زائد از فاضلاب تولید شده در واحدهای صنعتی انجام می‌شود. این فرآیند باعث تولید فاضلاب پاک‌تر و مناسب برای دفع به محیط یا حتی استفاده مجدد در فرآیندهای صنعتی می‌شود.

 در ادامه توضیحاتی در مورد تصفیه فاضلاب صنعتی ارائه می‌شود:

جمع‌آوری فاضلاب: فاضلاب می‌تواند مخلفات جامد و مایع مختلفی از فرآیندهای تولیدی شامل کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سایر امکانات صنعتی باشد.

پیش‌تصفیه: در این مرحله، فاضلاب جمع‌آوری شده تا حد اولیه تصفیه می‌شود. این عمل شامل تخلیه آب‌های اضافی، جدا کردن جامدات و تنظیم مشخصات فیزیکی و شیمیایی فاضلاب می‌شود.

تصفیه اصلی: این مرحله شامل فرآیندهای پیچیده‌تری مانند تصفیه بیولوژیکی، تصفیه شیمیایی، استفاده از فرآیندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون است. هدف اصلی، حذف آلودگی‌های آلی و معدنی از فاضلاب است.

ضدعفونی و تصفیه آخریه: در مراحل نهایی تصفیه، فاضلاب تصفیه شده به تصفیه‌خانه‌ها منتقل می‌شود. در اینجا، آلودگی‌های باقی‌مانده مانند مواد آلی محلول در فاضلاب حذف می‌شوند. این مرحله می‌تواند شامل استفاده از مواد ضدعفونی کننده و تصفیه‌گرهای مختلف باشد.

فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی

فرآیند پالایش یا تصفیه فاضلاب صنعتی را معمولا به سه مرحله تقسیم می کنند:

· تصفیه مقدماتی
· تصفیه ثانویه (بیولوژیکی)
. تصفیه پیشرفته
فاضلاب صنعتی چیست؟

فاضلاب صنعتی چیست؟

پساب یا فاضلاب صنعتی (Industrial waste) به آبی اطلاق می‌شود که در تولید و ساخت یک محصول و تحت یک فرآیند تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و بعنوان محصول ثانویه از سیستم خارج می‌شود.

پساب یا فاضلاب صنعتی، محصول جانبی کارخانجات تولیدی مانند مواد غذایی، نوشیدنی، پوشاک و همه کارخانجات تولیدی که مواد شیمیایی مورد نیاز بشر را تولید می کنند و یا از مواد شیمیایی برای تولید یک محصول استفاده می کنند، می باشد.

فاضلاب های صنعتی معمولاً حاوی مواد آلی و معدنی در غلظت های مختلف هستند. از این رو، تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی به طور معمول کار بسیار دشوارتر، پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری را بر عهده دارند.

فاضلاب صنعتی خطرناکترین نوع فاضلاب است. به همین دلیل تصفیه فاضلاب از اولویت‌های صنایع میباشد. برای اینکه عمل تصفیه فاضلاب به درستی انجام پذیرد و برای طراحی و ساخت یک سیستم تصفیه فاضلاب کارا و توانمند اول باید بدانیم که با چه نواع فاضلابی سر و کار داریم.

برای مشاوره در زمینه انتخاب روش مناسب تصفیه فاضلاب صنعتی می‌توانید با کارشناسان شرکت آرکاگستر تماس بگیرید.

مهم ترین خطرات فاضلاب های صنعتی:

  • مرگ آبزیان به دلیل افزایش بیش از اندازه COD
  • ورود فلزات سنگین و مواد آلی قوی به سفره های آب زیرزمینی و شیوع سرطان و سایر بیماری ها
  • مصرف بیش از اندازه آب واحدهای صنعتی و کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی
  • افزایش جهش ژنتیکی به دلیل ورود مواد شیمیایی خطرناک به طبیعت و آب رودخانه ها و غیره
  • مرگ پرندگان و ماهی ها و سایر حیوانات و موجودات زنده به دلیل آلوده شدن آب های سطحی و تالاب ها
تصفیه پساب های صنعتی بسیار آلوده

پساب صنعتی بر مبنای مواد آلاینده

با توجه به زمینه کاری و فعالیت گوناگون کارخانجات امکان دارد که آلاینده‌های متفاوتی در پساب آنها وجود داشته باشد که به صورت زیر تقسیم بندی می‌شود.

پساب با مواد آلی

در این پساب ها روغن ها، اسیدهای آلی، ذرات کلوئیدی، پروتئین ها، هیدروکربن ها وجود دارد. پرخطرترین آلودگی موجود در فاضلاب صنعتی مواد آلی می باشد که به دلیل وزن مولکولی بالای خود به صورت روش تصفیه عادی حذف نمی شود و برای حذف آن می بایست از طریق روش های بیولوژیکی استفاده شود که می توان به عنوان نمونه در این مورد به پساب صنعت غذایی اشاره کرد.

پساب با مواد غیر آلی

در این نوع از پساب یا فاضلاب صنعتی می توان به اسیدهای معدنی، نیکل، روی، کادمیوم، آمونیاک، مس، سولفید هیدروژن، کلر آزاد اشاره کرد. در حالت دیگر می توان گفت که این نوع پساب به دلیل وجود عناصر غیر آلی به فاضلاب حاوی کروم، فاضلاب حاوی سیانور، پساب حاوی گرگرد، پساب حاوی جیوه، پساب حاوی فسفر و فاضلاب رادیواکتیوی تبدیل می شود.

هوادهی فاضلاب صنعتی

در تصفیه فاضلاب صنعتی هوادهی برای فرآیند لجن فعال به عنوان یک مرحله بسیار مهم است و در تصفیه از روش های مختلف هوادهی استفاده می شود که به شرح زیر است:

• هوادهی با سرعت بالا
• هوادهی معمولی
• هوادهی طولانی
• هوادهی مخروطی یا مرحله ای

تصفیه پساب های صنعتی بسیار آلوده

شرکت آرکا گستر رسام برای تصفیه پسابهای بسیار آلوده صنایع از فرآیندهای ویژه یا ترکیب دو یا چند روش متناسب با نوع و میزان آلودگی موجود در پساب و با بهره گیری از آخرین فناوری های روز دنیا، راه حل های خود را ارائه می نماید.

برای اطلاعات بیشتر و تصفیه فاصلاب بهداشتی، با کارشناسان ما از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

نصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج های تصفیه فاضلاب

چندین روش متفاوت برای پکیج تصفیه فاضلاب به شرح ذیل وجود دارد:

  • هوادهی گسترده لجن فعال(EAAS)
  • بیو راکتور غشایی(MBR)
  • بیو راکتور ناپیوسته متوالی(SBR)
  • بیو راکتور بستر متحرک(MBBR)
  • بیو راکتور بستر ثابت(IFAS)
  • پکیج های هوادهی گسترده عمقی(EAAS)

تفاوت های عمده فاضلاب های شهری و صنعتی

  • امکان وجود عوامل بیولوژیکی در فاضلاب های صنعتی کمتر است.
  • امکان وجود مواد شیمیایی و سمی در فاضلاب های صنعتی در مقایسه با فاضلاب های شهری بیشتر است.
  • دامنه نوسانات کمی در فاضلاب های صنعتی بزرگتر است.
  • دامنه نوسانات ph در فاضلاب های صنعتی بیشتر است.

فرم مشاوره رایگان

2 دیدگاه در “تصفیه فاضلاب صنعتی

  1. محمدی گفت:

    سلام
    آیا شما برای تصفیه فاضلاب کارخانه ساخت باتری هم پکیج دارید؟

    1. مدیریت سایت گفت:

      با سلام
      شرکت آرکا گستر سابقه دو دهه فعالیت در زمینه طراحی و مشاوره و ساخت انواع سیستم های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی را دارد.
      برای طراحی سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی، آنالیز فاضلاب جهت اطلاع از مشخصات فاضلاب می توانید با کارشناسان شرکت آرکا گستر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *