تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش (UV)

تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش (UV)

فهرست مطالب

تصفیه آب ماوراء بنفش چیست؟

نور ماوراء بنفش در بسیاری از کاربردهای تصفیه آب تجاری و صنعتی استفاده می شود که در آن آب تغذیه یا آب خام در معرض آلودگی میکروارگانیسم ها قرار می گیرد. اشعه ماوراء بنفش می تواند به دیواره سلولی میکروارگانیسم ها نفوذ کند و سلول ها را مختل کند تا از تکثیر آنها جلوگیری شود. در نتیجه، میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند باعث عفونت انسانی یا ایجاد موقعیت‌های مخرب برای محصولات تولیدی و/یا تجهیزات پردازش شوند.

توجه داشته باشید که فیلتر آب UV نباید به عنوان تنها منبع فیلتراسیون مورد استفاده قرار گیرد، زیرا فلزات سنگین را حذف نمی کند یا میکروارگانیسم ها را از آب فیلتر نمی کند.

سیستم های تصفیه آب UV چگونه کار می کنند؟

گنجاندن سیستم های تصفیه آب UV در سیستم تصفیه آب شرکت شما می تواند به کشتن میکروارگانیسم های موجود در منبع آب شما کمک کند و آن را برای بلعیدن یا تمیز کردن آن برای مصارف صنعتی ایمن کند. مشابه نور ماوراء بنفش برای ضدعفونی اتاق، یک سیستم آب ماوراء بنفش میکروارگانیسم هایی مانند ویروس ها و باکتری ها را در معرض یک طول موج میکروب کش قوی UV قرار می دهد.

این اشعه ماوراء بنفش به میکروارگانیسم‌ها برخورد کرده و آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از تکثیر بیشتر آنها جلوگیری می‌کند و نمی‌توانند افراد را هنگام مصرف آب آلوده کنند. این سیستم یکی از بهترین راه‌ها برای ضدعفونی کردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در منبع آب است. این یک روش ایمن و موثر برای تصفیه آب بدون تاثیر بر رنگ یا طعم است.

تنها عنصری که درمان اشعه ماوراء بنفش به تامین آب شما کمک می کند، انرژی از طریق طول موج است – شما مواد شیمیایی یا هیچ ماده دیگری را به منبع آب خود اضافه نمی کنید. در حالی که اشعه ماوراء بنفش در ضدعفونی کردن آب شما کار بسیار خوبی انجام می دهد، میکروارگانیسم های آسیب دیده یا سایر ذرات موجود در آب را حذف نمی کند. ارجاع به نمودار زمان استریلیزاسیون اشعه ماوراء بنفش می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چقدر طول می کشد تا اشعه ماوراء بنفش آب را ضد عفونی کند.

سیستم های UV چه آلاینده هایی را از آب پاک می کنند؟

طول موج های فرابنفش از سیستم تصفیه آب UV میکروارگانیسم های موجود در آب را هدف قرار داده و بر آنها تأثیر می گذارد، اما آنها را حذف نمی کند. سیستم آب UV دارای فیلتری برای حذف ذرات بزرگ، زباله ها و سایر مواد شناور در آب نیست.

از آنجایی که سیستم های آب UV فقط آب را ضد عفونی می کنند، اضافه کردن یک سیستم فیلتراسیون برای حذف کثیفی، زباله ها و ذرات بزرگ مفید است. این به ویژه برای شرکت هایی که در تولید، چوب یا صنایع مشابه کار می کنند مفید است.

اگر می‌خواهید ذرات بزرگ‌تر را از آب خود حذف کنید، سیستم‌های تصفیه زیر را در کنار سیستم تصفیه اشعه ماوراء بنفش در نظر بگیرید:

  • مدیا فیلتر
  • بگ فیلتر
  • فیلتراسیون برج خنک کننده
  • فیلتراسیون فرآیند
سیستم های UV چه آلاینده هایی را از آب پاک می کنند؟

یک سیستم UV از چه چیزی تشکیل شده است؟

اکثر سیستم‌های UV استاندارد حداقل دو فیلتر پیش‌فیلتر و یک نور ماوراء بنفش در داخل چیزی که به آن لامپ می‌گویند، دارند. پیش فیلترها ذرات را حذف می کنند، زیرا تصفیه آب UV در صورت وجود این مواد جامد کمتر موثر است. لامپ UV در یک لوله قرار دارد و آب از طریق لوله و اطراف آن پخش می شود. اینها اغلب بعد از نقطه ورود قرار دارند.

مزایای تصفیه آب ضد عفونی کننده UV

هنگامی که یک سیستم تصفیه آب UV را در تاسیسات خود قرار می دهید، از یکی از موثرترین روش ها برای ضد عفونی کردن آب استفاده می کنید که باعث بهبود بیشتر کیفیت آب در تاسیسات شما می شود. این سیستم باکتری ها، ویروس ها و پاتوژن هایی را که در صورت بلعیدن برای انسان مضر هستند، از بین می برد. برخی از پاتوژن هایی که اشعه ماوراء بنفش می تواند بر آنها تأثیر بگذارد عبارتند از ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم که باعث بیماری های اسهالی می شوند.

نصب سیستم تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش مزایای متعددی را برای تامین آب شرکت شما به همراه دارد، از جمله:

  • سیستم های آب UV به هزینه های نگهداری و عملیاتی کم نیاز دارند.
  • سیستم ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش هیچ ماده شیمیایی یا محصول جانبی را به منبع آب اضافه نمی کند.
  • سیستم های تصفیه آب UV ردپای کربن کمتری نسبت به روش های مشابه ارائه می دهند.
  • درمان UV زمان پردازش را با درمان فوری حذف می کند،
  • یک سیستم فرابنفش بر دما، pH یا سایر خواص آب تأثیر نمی گذارد.
  • این سیستم یک روش ضد عفونی ساده و ایمن را ارائه می دهد.
  • استریلیزاسیون UV یک گزینه درمانی کم مصرف است.
  • سیستم های اشعه ماوراء بنفش بر تمام آبی که در تأسیسات خود استفاده می کنید تأثیر می گذارد.
  • سیستم UV می تواند در تمام روز و شب کار کند تا آب شما را برای مصرف ایمن نگه دارد.

چالش هایی که باید در مورد سیستم های تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش در نظر گرفت

در حالی که شرکت‌ها می‌توانند مزایای متعددی را از نصب سیستم تصفیه آب UV در تاسیسات خود تجربه کنند، مهم است که چالش‌هایی را که دیگران با سیستم‌های تصفیه آب صنعتی UV تجربه کرده‌اند در نظر بگیریم.

این موانع عبارتند از:

     عدم فیلتراسیون: سیستم های تصفیه آب UV جز سیستم های فیلتراسیون نیستند. اگر نمک، خاک اره، فلزات سنگین، زباله های تاسیسات یا سایر ذرات مورد نیاز برای حذف دارید، سیستم های نور UV این کار را انجام نمی دهند. بنابراین، شرکت ها باید یک سیستم فیلتراسیون برای حذف ذرات بزرگتر از منبع آب خود اضافه کنند.

     در آب های به شدت آلوده کار نمی کند: سیستم های تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش زمانی که منابع آب شفاف را تصفیه می کنند به طور موثر عمل می کنند. اگر تاسیسات شما دارای منبع آب بسیار آلوده با ذرات زباله متعدد باشد، اشعه ماوراء بنفش در تاثیرگذاری بر باکتری ها و ویروس ها مشکل خواهد داشت.

     بدون برق کار نمیکنند: سیستم های آب ماوراء بنفش برای عملکرد موثر به برق نیاز دارند. اگر نیروگاه شما قطع شود یا برق برای مدت طولانی در دسترس نباشد، سیستم تصفیه UV کار نخواهد کرد.

     طعم آب را بهبود ندهید: این سیستم های تصفیه آب طعم آب تاسیسات شما را بهبود نمی بخشد. اگر می خواهید طعم منبع آب خود را افزایش دهید، باید گزینه های تصفیه آب اضافی را بررسی کنید.

سیستم من به چه نوع نور UV نیاز دارد؟

یک سیستم استریلیزاسیون با اشعه ماوراء بنفش باید شدت یا “نفوذ” کافی برای غیرفعال کردن موجودات مضر موجود در آب خام را فراهم کند. فلوئنس ترکیبی از قدرت نور، مسافتی که نور در آب طی می کند و سرعت عبور آب از کنار نور است. شدت مورد نیاز 40mJ/cm² (میلی ژول بر سانتی متر مربع) یا 40000 μWsec/cm² (میکرو وات ثانیه بر سانتی متر مربع) است.

به منظور اطمینان از اینکه ضدعفونی به طور موثر و کارآمد انجام می شود، تنظیم نوع و جریان آب برای مطابقت با شدت نور و مشخصات ارائه شده توسط سازنده یا ارائه دهنده مهم است. هنگامی که راه حل های کامل آب را برای کمک در نصب و/یا نگهداری سیستم تصفیه آب UV خود انتخاب می کنید، تمام مشخصات فنی مورد توجه قرار می گیرد.

مزایای تصفیه آب ضد عفونی کننده UV

کاربردهای سیستم UV

طراحی و اثربخشی سیستم های تصفیه فرابنفش آنها را برای صنایع و کاربردهای مختلف جذاب کرده است. صنایع متعددی وجود دارند که می توانند از استفاده از نور ماوراء بنفش بهره مند شوند، از جمله:

     غذا و نوشیدنی: سازمان غذا و دارو (FDA) دستورالعمل هایی در مورد کیفیت آب دارد که تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی باید در محصولات خود از آن استفاده کنند. استفاده از سیستم تصفیه آب UV در یک مرکز غذا یا نوشیدنی می تواند به اطمینان حاصل شود که آبی که به محصولات غذایی و نوشیدنی اضافه می شود، عاری از باکتری و برای مصرف بی خطر است.

     رستوران: استفاده از آب با کیفیت بالا برای هر رستورانی ضروری است. استفاده از تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش در رستوران می تواند آب تمیز و بدون باکتری را در تمام قسمت های آشپزخانه رستوران فراهم کند.

     استخرهای شنا: سیستم های ضدعفونی اشعه ماوراء بنفش برای تمیز نگه داشتن آب استخر و کنترل رشد جلبک ها مفید هستند. در حالی که استخرها به طور سنتی از کلر برای تمیز نگه داشتن آب استفاده می کنند، واکنش های شیمیایی ممکن است برای شناگران در استخر رخ دهد. درمان با اشعه ماوراء بنفش برای استخرهای شنا می تواند راه ایمن تر و مقرون به صرفه تر برای تمیز کردن استخر باشد.

     پزشکی: امکاناتی مانند بیمارستان ها و مطب های پزشکی می توانند از نصب سیستم تصفیه آب UV بهره مند شوند. این ساختمان‌ها به دلایل متعددی از جمله آب آشامیدنی برای بیماران، شستن دست‌ها، تمیز کردن تجهیزات و آزمایش‌های در حال اجرا به آب تمیز و ضدعفونی شده نیاز دارند.

     داروسازی: بسیاری از شرکت های داروسازی برای آب تمیز و ضد عفونی شده به سیستم های تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش وابسته هستند. آب مورد استفاده در محصولات دارویی قبل از عبور از زنجیره تامین باید عاری از عوامل بیماری زا، کلر و سایر میکروارگانیسم ها باشد.

     لوازم آرایشی: محصولاتی مانند آرایش، مراقبت از پوست و محصولات مختلف سلامتی و زیبایی به آب تمیز برای طولانی‌تر شدن ماندگاری نیاز دارند. تصفیه آب UV برای شرکت هایی که لوازم آرایشی با کیفیت بالا تولید می کنند ضروری است.

     آزمایشگاه: بسیاری از آزمایشگاه ها نیاز دارند که آب آنها عاری از هر گونه پاتوژن زنده، باکتری و ویروس باشد. تصفیه آب با اشعه ماوراء بنفش یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از تمیز و ضد عفونی شدن آب در آزمایشگاه قبل از انجام آزمایش‌ها و تحقیقات حیاتی است.

     تولید بطری: برای کارخانه های تولید نوشیدنی و سایر تاسیسات بطری، استفاده از آب تمیز برای تولید محصولات با کیفیت بالا ضروری است. سیستم های تصفیه آب UV می توانند آب ضد عفونی شده را برای تاسیسات بسته بندی آب و نوشابه ها فراهم کنند.

     کشاورزی: کسانی که در زمینه کشاورزی فعالیت می کنند می توانند از سیستم های تصفیه آب UV نیز بهره مند شوند. اطمینان از تمیز بودن آب آشامیدنی برای دام می تواند به کاهش احتمال از دست دادن حیوانات به دلیل بیماری های ناشی از آب کمک کند.

     تاسیسات تصفیه فاضلاب: سیستم های تصفیه آب UV در مرحله سوم فاضلاب برای کمک به مبارزه با کمبود آب مفید هستند. ضد عفونی UV برای تصفیه فاضلاب می تواند اطمینان حاصل کند که آب می تواند برای کاربردهایی مانند باغبانی، شستشو و سایر مصارف ثانویه معمول استفاده مجدد شود.

     آب آشامیدنی: زمانی که دفاتر، ساختمان‌های شرکتی یا تأسیسات صنعتی به آب آشامیدنی برای کارکنان نیاز دارند، سیستم‌های تصفیه آب UV می‌توانند کار را انجام دهند. برای ایمن نگه داشتن کارمندان در محل کار، داشتن آب آشامیدنی ایمن از هرگونه پاتوژن فعال، ویروس و باکتری ضروری است.

آیا سیستم UV نیاز به تعمیر و نگهداری دارد؟

یک مزیت قابل توجه استفاده از سیستم تصفیه آب UV در تاسیسات شما این است که در طول عمر خود به نگهداری کم نیاز دارد. در حالی که تعمیر و نگهداری هنوز برای اطمینان از عملکرد کامل سیستم ضروری است، شما مجبور نخواهید بود که تعمیر و نگهداری را هر چند وقت یکبار که فکر می کنید انجام دهید، و وقتی انجام می دهید، این کار ساده است. پیروی از اقدامات احتیاطی ایمنی اشعه ماوراء بنفش در مورد تعمیر و نگهداری، اطمینان حاصل می کند که سیستم شما 100٪ ایمن و عملیاتی است.

برخی از نکات نگهداری را که می توانید در سیستم آب UV تاسیسات خود استفاده کنید، بررسی کنید:

     هر سال لامپ UV را تعویض کنید: مهمترین بخش سیستم تصفیه آب UV لامپ UV است. شدت طول موج های UV سیستم شما در طول زمان به دلیل استفاده مداوم کاهش می یابد. همیشه لامپ UV را سالیانه تعویض کنید تا مطمئن شوید که قوی است و به ریشه کنی باکتری ها و عوامل بیماری زا در منبع آب شما ادامه می دهد.

     فیلترهای پیش فیلتر و فیلترهای یکپارچه سیستم را تغییر دهید: یک سیستم آب UV دارای یک سری فیلتر برای عملیاتی نگه داشتن آن است. با تعویض منظم فیلترها، با سیستم آب UV خود هماهنگ باشید، زیرا در طول زمان ذرات و زباله ها را جمع آوری می کنند.

     UV را تمیز کنید: پوشش شفاف اطراف لامپ UV آستین نامیده می شود. غلاف UV برای محافظت از لامپ از زباله، رسوب و سایر ذرات موجود در آب بسیار مهم است. جمع آوری ذرات روی آستین می تواند کیفیت آب را با جلوگیری از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به آب تحت تاثیر قرار دهد. مطمئن شوید که آستین را به طور منظم تمیز کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

     بررسی کنید که لامپ UV همچنان کار می کند: برخی از سیستم های تصفیه فرابنفش دارای حسگرهایی هستند که می توانند میزان شدت نور UV را که لامپ ساطع می کند، تشخیص دهند. با گذشت زمان، لامپ UV سطوح بالایی از اشعه ماوراء بنفش را برای ضد عفونی کردن آب منتشر نمی کند. به طور منظم کارایی لامپ UV خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید آب شما تمیز است.

     عملکرد سیستم UV و تامین آب را بررسی کنید: منبع آب را به طور منظم آزمایش کنید تا مطمئن شوید که سیستم ضد عفونی UV شما به درستی کار می کند. قبل و بعد از انجام تعمیرات، آلاینده ها را آزمایش کنید.

شرکت آرکاگستر تامین کننده کلیه تجهیزات و متعلقات سیستم های تصفیه آب از جمله سیستم های UV می باشد. سیستم‌های تصفیه UV این شرکت در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلف برای رفع نیازهای واحدهای تصفیه آب است. در صورتی که به این سیستم در تاسیسات خود نیازمندید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *