پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

فهرست مطالب

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام، تاسیسات تصفیه از پیش ساخته شده ای هستند که برای تصفیه فاضلاب در جوامع کوچک یا در منازل استفاده می شوند. مهم ترین فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی به کار رفته در پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی، شامل فرآیند هوادهی گسترده و راکتور ناپیوسته متوالی (SBR) می باشند که در ادامه به بررسی این فرآیندها پرداخت خواهد شد.

مشاوره رایگان (2)

مشاوره رایگان

اگر سوال و ابهامی دارید ما شما را به صورت رایگان راهنمایی می کنیم

پکیج تصفیه فاضلاب آرکا گسستر رسام با فرآیند هوادهی گسترده

فرآیند هوادهی گسترده یکی از اصلاحات فرآیند لجن فعال است که تصفیه بیولوژیکی را برای حذف ضایعات آلی زیست تخریب پذیر در شرایط هوازی فراهم می کند. هوا نیز از طریق دیفیوزرهای دیسکی برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای حفظ فرآیند بیولوژیکی هوازی تامین شود. اختلاط باید از طریق هوادهی یا وسایل مکانیکی برای حفظ موجودات میکروبی در تماس با مواد آلی محلول انجام شود.

پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام با فرآیند هوادهی گسترده معمولاً از پلی اتیلن ساخته می شوند. اگر سیستم به اندازه کافی کوچک باشد، کل سیستم به عنوان یک واحد آماده یا پیش ساخته نصب می شود. اجزای اصلی داخلی پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند هوادهی گسترده شامل موارد زیر است: پمپ های انتقال فاضلاب برای انتقال فاضلاب بین حوضچه متعادل سازی و هوادهی. یک توری آشغالگیر برای کاهش اندازه جامدات بزرگ؛ یک سیستم هوادهی متشکل از بلوئر ها و دیفیوزر ها برای متعادل سازی، هوادهی و مخزن هاضم لجن. یک پمپ بادی برای برگشت لجن؛ سرریز فاضلاب برای زلال ساز، و کلریناتور مورد استفاده در حوضچه گندزدایی.

فاضلاب وارد سیستم تصفیه می شود و معمولاً از توری آشغالگیر عبور داده می شود تا جامدات معلق، قابل ته نشینی یا شناور بزرگی که می توانند در پایین دست دستگاه تداخل داشته باشند یا به تجهیزات پایین دست در فرآیند آسیب وارد کنند، جدا شوند. پس از آن، فاضلاب ممکن است از یک آسیاب عبور کند تا ذرات بزرگی را که در فرآیند غربالگری جذب نمی شوند، کاهش دهد. اگر نیروگاه نیاز به تنظیم جریان داشته باشد، پساب به حوضه های متعادل سازی (سپتیک تانک) جریان می یابد که پیک جریان فاضلاب را تنظیم می کند. سپس فاضلاب وارد محفظه هوادهی می شود و در آنجا مخلوط می شود و اکسیژن در اختیار میکروارگانیسم ها قرار می گیرد. پساب مخلوط سپس به یک زلال‌کننده یا محفظه ته نشینی جریان می‌یابد که در آن بیشتر میکروارگانیسم‌ها در انتهای زلال‌کننده قرار می‌گیرند و بخشی از آن به فاضلاب ورودی در ابتدای هوادهی پمپ می‌شود. این ماده برگشتی، لجن فعال برگشتی (RAS) است. موادی که برگردانده نمی شوند، لجن فعال دفعی (WAS) برای تصفیه و دفع حذف می شوند. پساب زلال شده به سیستم گندزدایی و سپس از روی یک سرریز و به کانال جمع آوری جریان می یابد.

پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند هوادهی گسترده شامل یک مخزن با جنس های پلی اتیلنی، کامپوزیتی و یا فلزی است که به بخش های مختلف هوادهی، ته نشینی، گندزدایی و هاضم لجن تقسیم شده است. ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب نیز با توجه به نیاز شما می تواند از 5 مترمکعب تا حجم های بالا متغیر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شماره های قید شده در سایت، تماس حاصل بفرمایید. شکل زیر، شماتیک واحدهای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند هوادهی گسترده را نشان می دهد:

پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام با فرآیند SBR

یک راکتور ناپیوسته متوالی (SBR) نوعی از فرآیند لجن فعال است. به عنوان یک فرآیند پر کردن و خالی شدن، تمام مراحل تصفیه بیولوژیکی در یک مخزن واحد رخ می دهد. این با جریان معمولی از طریق فرآیند لجن فعال تفاوت دارد زیرا SBR ها به مخازن جداگانه برای هوادهی و ته نشینی نیاز ندارند. نوع مخزن مورد استفاده به ویژگی های جریان فاضلاب (به عنوان مثال حجم زیاد یا کم) بستگی دارد. در حالی که این راه‌اندازی به سیستم اجازه می‌دهد تا جریان ورودی پیوسته را در خود جای دهد، اما گندزدایی یا نگهداری لجن هوادهی (هاضم لجن) را فراهم نمی‌کند.

انواع مختلفی از سیستم‌های SBR وجود دارد، از جمله سیستم‌های مبتنی بر نفوذ/زمان پیوسته، مبتنی بر نفوذ/زمان غیرمستمر، مبتنی بر حجم، یک سیستم چرخه متناوب (یک سیستم SBR که از هوادهی جت استفاده می‌کند) و تغییرات مختلف سیستم دیگر بر اساس طرح‌های سازنده مختلف. نوع سیستم SBR مورد استفاده بستگی به مشخصات محل و فاضلاب و همچنین نیازهای منطقه یا جامعه نصب کننده واحد دارد.

جریان ورودی ابتدا از طریق یک فرآیند آشغالگیری قبل از ورود به SBR می گذرد. سپس فاضلاب در یک سری فازهای دسته ای در SBR تصفیه می شود تا غلظت پساب مطلوب حاصل شود. لجنی که از SBR تولید می شود به سمت هاضم لجن و در نهایت به جابجایی مواد جامد، دفع یا استفاده مجدد مفید می رود. پساب تصفیه شده سپس به سمت گندزدایی حرکت می کند. یک مخزن متعادل سازی معمولاً قبل از واحد SBR های دسته ای به منظور ذخیره حجم زیادی از آب مورد نیاز استفاده می شود. علاوه بر این، سیستم‌های SBR معمولاً فاقد ته نشینی اولیه یا ثانویه هستند زیرا ته‌نشینی در خود مخزن SBR انجام می‌شود.

به طور معمول پنج مرحله در چرخه تصفیه SBR وجود دارد: پر کردن، واکنش، ته نشین شدن، تخلیه و سکون. مدت زمانی که هر فاز رخ می دهد توسط یک کنترل کننده قابل برنامه ریزی (سیستم PLC) کنترل می شود که به سیستم اجازه می دهد تا از مکان های دور کنترل شود. در فاز پر کردن، فاضلاب خام وارد حوضچه می شود و در آنجا با زیست توده ته نشین شده از چرخه قبلی مخلوط می شود. ممکن است مقداری هوادهی در این مرحله رخ دهد. سپس، در فاز واکنش، حوضچه هوادهی می شود و اجازه می دهد تا اکسیداسیون و نیتریفیکاسیون رخ دهد. در مرحله ته نشینی به جامدات فاضلاب اجازه ته نشینی داده می شود. سپس فاضلاب تصفیه شده در مرحله تخلیه از حوضچه تخلیه می شود. در مرحله نهایی، حوضچه در استراحت و فاز سکون است زیرا منتظر شروع چرخه بعدی است. در این مدت، بخشی از مواد جامد از حوضچه خارج شده و به عنوان لجن فاضلاب دفع می شود. شکل زیر پکیج تصفیه فاضلاب را با فرآیند SBR نشان می دهد:

دفع لجن یک مرحله مهم در فرآیند SBR است و تا حد زیادی بر عملکرد سیستم تأثیر می گذارد. این یک فاز اساسی در نظر گرفته نمی شود زیرا لجن در یک دوره زمانی خاص در طول چرخه دفع نمی شود. مقدار و میزان دفع بر اساس الزامات عملکرد تعیین می شود. یک سیستم SBR به سیستم برگشت لجن نیاز ندارد، زیرا هم هوادهی و هم ته نشینی در یک مخزن اتفاق می افتد. این امر از دفع بی رویه لجن در مرحله واکنش جلوگیری می کند و نیازی به برگرداندن لجن از ته نشینی به محفظه هوادهی ندارد.

پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام با فرآیند MBBR

پکیج-تصفیه-فاضلاب-شرکت-آرکا-گستر-رسام-با-فرآیند-SB

فرآیند MBBR چیست؟

MBBR مخفف فناوری Moving Bed Biofilm Reactor است که در اوایل دهه 1980 اختراع شد. MBBR یک فرآیند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب است که از پکینگ مدیا های پلاستیکی تخصصی برای تسهیل فرآیند بیوفیلم در سیستم استفاده می کند.

فرآیند MBBR چگونه کار می کند؟

فرآیند MBBR شامل مراحل نسبتاً ساده ای است و برای به حداکثر رساندن فرآیند های هوازی و بی هوازی طراحی شده است. MBBR اختلاط کافی را فراهم می کند و امکان رشد باکتری ها را در محیط فراهم می کند. به این تر تیب که فاضلاب پس از ورود به متعادلساز وارد مخزن هوادهی که دارای پکینگ مدیا متحرک می باشد می شود پس از زمان ماند مشخص وارد مخزن ته نشینی می گردد و در ادامه جهت گند زدایی وارد مخزن کلر زنی می گردد.

مزایای فرآیند MBBR نسبت به روش های سنتی

فرآیند MBBR برای بهره وری بهینه طراحی شده است و می تواند برای تصفیه فاضلاب خام خانگی و پساب ثانویه استفاده شود. MBBR همچنین در حذف ترکیبات آلی و نیتروژنی بسیار موثر است و MBBR را به گزینه ای ایده آل برای تصفیه فاضلاب تبدیل می کند. بسیار انعطاف پذیر است و امکان انتخاب اندازه ها و شکل های پکینگ مدیا های خاص را برای هر طرحی فراهم می کند. MBBR همچنین عملکرد عالی در هوادهی، انتقال اکسیژن و جداسازی مواد جامد را در مقایسه با فناوری های معمولی ارائه می دهد.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام

به طور کلی، پکیج های تصفیه فاضلاب برای مناطقی با تعداد جمعیت محدود و جریان های فاضلاب کم قابل اجرا هستند. این پکیج ها اغلب در مکان های دور افتاده مانند پارک ها، مناطق تفریحی و استراحتگاه های بزرگراه ها و مناطق روستایی استفاده می شوند.

پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند هوادهی گسترده معمولاً در شهرداری های کوچک، زیرمجموعه های حومه شهر، مجتمع های آپارتمانی، مناطق استراحتی بزرگراه، پارک ها ، مؤسسات کوچک و سایر مکان های مشابه استفاده می شود. این سیستم ها همچنین برای مناطقی که نیاز به نیتریفیکاسیون دارند مفید هستند.

پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند SBR برای مناطقی با زمین کم، استانداردهای تصفیه سختگیرانه و جریان های کم فاضلاب مناسب هستند. به طور خاص، SBR ها برای پارک ها، اردوگاه ها، مکان های ساخت و ساز، مدارس روستایی، هتل ها و سایر برنامه های کاربردی کوچک مناسب هستند. این سیستم ها همچنین برای تصفیه فاضلاب دارویی، آبجوسازی، لبنیات، خمیر و کاغذ و مواد شیمیایی مفید هستند. در حالی که چرخه های ثابت با فازهای فرآیند ثابت زمان در اکثر موارد کافی است، فازها باید به طور جداگانه برای هر کارخانه سازگار و بهینه شوند. SBR ها همچنین برای سایت هایی مناسب هستند که به حداقل حضور اپراتور نیاز دارند و دارای طیف گسترده ای از جریان ورودی و/یا بارگذاری ارگانیک هستند.

صنایع با بارهای BOD بالا، مانند کارخانه های فرآوری مواد شیمیایی یا مواد غذایی، SBR ها را برای تصفیه فاضلاب مفید خواهند یافت. این سیستم ها همچنین برای تاسیساتی که نیاز به نیتریفیکاسیون، نیترات زدایی و حذف فسفر دارند مناسب هستند. مهمتر از همه، SBR ها برای مناطقی که نیازهای پساب می تواند به طور مکرر تغییر کند و سخت تر شود، قابل استفاده است، زیرا این سیستم ها انعطاف پذیری فوق العاده ای برای تغییر گزینه های تصفیه دارند. با این حال، بخشی از مزیت اقتصادی فرآیند SBR زمانی از بین می رود که فرآیندهای تصفیه پیشرفته باید در پایین دست اضافه شوند، زیرا معمولاً متعادل سازی میانی مورد نیاز است.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب آرکا گسستر رسام با فرآیند هوادهی گسترده

معایب پکیج تصفیه فاضلاب آرکا گسستر رسام با فرآیند هوادهی گسترده

  • پکیج های تصفیه فاضلاب با فرآیند هوادهی گسترده، بدون فرآیندهای واحد اضافی، به نیترات زدایی یا حذف فسفر نمی رسند.
  • انعطاف پذیری برای انطباق با نیازهای در حال تغییر پساب ناشی از تغییرات نظارتی محدود است.
  • دوره هوادهی طولانی، به انرژی بیشتری نیاز دارد.
  • سیستم‌ها نسبت به سایر فرآیندهای «نرخ بالاتر»، که زمان نگهداری هوادهی کوتاه‌تری دارند، به فضای بیشتری نیاز دارند.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام با فرآیند SBR

کاربرد-پکیج-تصفیه-فاضلاب-شرکت-
  • SBR ها می توانند به طور مداوم نیتریفیکاسیون و همچنین نیترات زدایی و حذف فسفر را انجام دهند.
  • SBR ها انعطاف پذیری عملیاتی زیادی دارند.
  • توانایی کنترل کشش بستر در سیستم، امکان بهینه سازی کارایی تصفیه و کنترل حذف نیتروژن، ارگانیسم های رشته ای و پایداری کلی فرآیند را فراهم می کند.
  • از آنجایی که تمام فرآیندهای واحد در یک مخزن واحد انجام می شود، نیازی به بهینه سازی هوادهی و تخلیه برای مطابقت با نیازهای توان و نرخ تخلیه تخلیه کمتر نیست.
  • مشکل حجیم شدن لجن (بالکینگ) وجود ندارد.
  • کاهش قابل توجهی در نیتروژن نیتراتی می تواند با ترکیب یک چرخه اکسیژن در سیستم رخ دهد.
  • SBR ها مشکلات عملیاتی و نگهداری کمی دارند.
  • سیستم ها به فضای کمتری نسبت به پکیج های تصفیه هوادهی گسترده با ظرفیت برابر نیاز دارند.
  • SBR ها را می توان به صورت پاره وقت بهره برداری شوند و تغییرات عملیاتی را می توان به راحتی انجام داد.
  • این سیستم امکان کنترل خودکار و مثبت غلظت جامدات معلق مایع مخلوط (MLSS) و زمان نگهداری جامدات (SRT) را از طریق استفاده از دفع لجن فراهم می کند.

معایب پکیج تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر رسام با فرآیند SBR

  • تنظیم زمان چرخه برای جوامع کوچک دشوار است.
  • متعادل سازی ثانویه ممکن است در جایی که به تصفیه بیشتری نیاز است، نیاز باشد.
  • لجن باید مرتب دفع شود.
  • مصرف انرژی بالاست.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *