تصفیه فاضلاب کشتارگاه

فاضلاب کشتارگاه

فهرست مطالب

صنایع گوشت و طیور آب زیادی مصرف می‌کنند و این آب می‌تواند حاوی طیف وسیعی از مواد آلی و معدنی باشد – از جمله شن، کاه، خاک اره، مواد مدفوع و ضایعات پاک‌کننده. تصفیه و دفع این فاضلاب هزینه عملیاتی قابل توجهی را به همراه دارد. صنعت فرآوری گوشت محصولات متنوعی از گوشت خام و آماده فروش گرفته تا سوسیس و کالباس و محصولات نهایی با محتوای گوشت تولید می کند.

در تمامی زمینه های صنعت کشتارگاه، فاضلاب های زیادی با ویژگی های مشخص تولید می شود. تقاضا برای گوشت همچنان بالاست. در حالی که متوسط ​​مصرف سرانه در اروپا در سال 2010، 5/41 کیلوگرم بود، در سال 2019 به 2/43 کیلوگرم رسید. مهمتر از همه، تعداد مرغ های نگهداری شده در 20 سال گذشته بیش از 130 درصد افزایش یافته است. بنابراین میزان فاضلاب تولید شده در هنگام کشتار، برش و فرآوری بیشتر نیز رو به افزایش است. درک کامل ویژگی های فاضلاب برای یافتن بهترین راه حل تصفیه ممکن برای آن مهم است.

آب نقش مهمی در صنعت فرآوری گوشت به ویژه در تمیز کردن تجهیزات و سطوح دارد. در زمان ذبح گاو حدود 950 لیتر، هنگام ذبح خوک حدود 200 لیتر و هنگام ذبح مرغ حدود 8 لیتر فاضلاب تولید می شود. مقدار فاضلاب و بارهای آلودگی ناشی از آن به دلیل فرآیندهای مختلف کشتار بسیار متفاوت است. بیشتر فاضلاب کشتارگاه در طی پاکسازی تولید، کشتار از جمله ضدعفونی با چاقو و فرآوری احشاء تولید می شود.

به خصوص در مناطقی که مدفوع و ادرار بیشتری تولید می شود، میزان آب گرم بیشتر است. هنگام تمیز کردن سطوح، سهم آب سرد – به دلیل استفاده از پاک کننده های فشار بالا – تا حدودی بیشتر است. صنعت فرآوری گوشت 29 درصد از کل آب شیرین مصرفی در بخش کشاورزی در سراسر جهان را مصرف می کند. علاوه بر این، تولید جهانی گوشت گاو، خوک و مرغ در دهه گذشته دو برابر شده است و پیش بینی می شود تا سال 2050 به طور پیوسته رشد کند. بنابراین، تعداد کارخانجات کشتارگاه در حال افزایش است که این امر منجر به افزایش حجم فاضلاب کشتارگاهی می شود.

فاضلاب کشتارگاه ها برای انتشار ایمن و پایدار به محیط زیست نیاز به تصفیه قابل توجهی دارند و تصفیه و دفع فاضلاب کشتارگاه ها یک ضرورت اقتصادی و بهداشت عمومی است. غلظت مواد آلی در فاضلاب کارخانه فرآوری گوشت معمولاً بالا است و بقایای آن نسبتاً حل می‌شوند که به دلیل وجود سطوح بالای آلی و پاتوژن‌های موجود در فاضلاب کشتارگاه همراه با مواد شوینده مورد استفاده برای اهداف تمیز کردن، منجر به پیچده شدن تصفیه فاضلاب تولیدی از این صنعت می‌شود.

تصفیه بی هوازی به دلیل اثربخشی آن در تصفیه فاضلاب با میزان آلودگی بالا مانند فاضلاب کشتارگاه با تجهیزات پیچیده کمتر،  به عنوان یکی از روش های تصفیه بیولوژیکی ارجح است. اگر چه تصفیه بی هوازی کارآمد است، پساب های تصفیه شده به روش بی هوازی گاهی برای مطابقت با محدودیت های تخلیه مورد نیاز به تصفیه ثالثیه هم نیاز دارند، جایی که تثبیت کامل مواد آلی تنها با تصفیه بی هوازی امکان پذیر نیست. پساب های تصفیه شده بی هوازی حاوی مواد آلی محلول هستند که برای تصفیه با استفاده از فرآیندهای هوازی مناسب تر هستند.

مشاوره رایگان (2)

مشاوره رایگان

اگر سوال و ابهامی دارید ما شما را به صورت رایگان راهنمایی می کنیم

مشخصات فاضلاب کشتارگاه

فاضلاب های فرآوری گوشت در سراسر جهان به دلیل ترکیب پیچیده تشکیل یافته از چربی ها، پروتئین ها، الیاف، محتوای آلی بالا، پاتوژن ها و مواد دارویی برای اهداف دامپزشکی مضر تلقی می شوند. فاضلاب کشتارگاه ها حاوی مقادیر زیادی BOD، COD، TOC، نیتروژن کل، فسفر کل و TSS است. مشخصات معمول فاضلاب کشتارگاه ها در جدول زیر آمده است.

میانگین

محدوده

پارامتر

3000

8500 – 150

BOD (میلی گرم بر لیتر)

5000

16000 – 500

COD  (میلی گرم بر لیتر)

850

1750 – 50

TOC  (میلی گرم بر لیتر)

450

850 – 50

TN  (میلی گرم بر لیتر)

50

200 – 25

TP  (میلی گرم بر لیتر)

3000

10000 – 1/0

TSS  (میلی گرم بر لیتر)

50

100 – 01/0

K (میلی گرم بر لیتر)

300

400 – 175

رنگ (میلی گرم بر لیتر پلاتین)

در نتیجه، با توجه به ویژگی های متنوع فاضلاب کشتارگاه ها، مدیریت و تصفیه بهینه آن امری ضروری است. فاضلاب های فرآوری گوشت به دلیل مقدار زیاد آب مورد استفاده در طی کشتار، پردازش و تمیز کردن کارخانه کشتار، در حال تبدیل شدن به یکی از نگرانی های عمده هستند. پکیج تصفیه فاضلاب ساخت شرکت آرکا گستر، به طور موفقیت آمیزی این نگرانی عمده مربوط به فاضلاب تولیدی کشتارگاه ها را از بین برده است.

اثرات بهداشتی و محیط زیستی فاضلاب کشتارگاه

مشخصات-فاضلاب-کشتارگاه

فراوری محصولات حیوانی برای مصرف، منجر به تولید حجم زیادی از فاضلاب می شود. تخلیه فاضلاب خام کشتارگاه به بدنه های آبی کیفیت آب را به ویژه با کاهش اکسیژن محلول (DO)، که ممکن است منجر به مرگ آبزیان شود، تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر این، حضور ماکرونوترینت ها در فاضلاب کشتارگاه، مانند نیتروژن و فسفر، ممکن است باعث مشکلاتی مانند اوتروفیکاسیون یا شکوفایی جلبکی شوند. بنابراین، معدنی سازی جلبک‌ها ممکن است منجر به زوال زندگی آبزیان به دلیل کاهش سطح DO شود. در نهایت، فاضلاب کشتارگاه ممکن است حاوی ترکیباتی مانند کروم و آمونیاک یونیزه شده باشد که مستقیماً برای آبزیان سمی هستند.

یکی دیگر از منابع آلودگی صنعت فرآوری گوشت، افزودن سورفکتانت ها در نتیجه فرآیند تمیز کردن است. سورفکتانت ها، اجزای اصلی مواد شوینده هستند که ممکن است به دلیل تصفیه ناکافی فاضلاب کشتارگاه وارد محیط آبی شوند و باعث تغییرات کوتاه مدت و بلندمدت در اکوسیستم شوند که بر انسان، ماهی و پوشش گیاهی تأثیر می گذارد. اثرات زیست محیطی فاضلاب کشتارگاه تنها با آلودگی از طریق سورفکتانت ها، نیترات و آنیون های کلریک مشخص نمی شود، بلکه عوامل بیماری زا نیز در خاک باقی می مانند و به طور مداوم تولید مثل می کنند.

عوامل بیماری زا از فاضلاب کشتارگاه همچنین می توانند به انسان هایی که در معرض آب هستند منتقل شوند و این مناطق را برای نوشیدن، شنا یا آبیاری نامناسب کنند. اثرات بهداشت عمومی صنعت فرآوری گوشت به تعامل مستقیم جوامع انسانی با فعالیت‌های کشتارگاه و تعاملات غیرمستقیم با محیط زیست مربوط می‌شود که می‌تواند تحت تأثیر مدیریت ناکافی فاضلاب تولیدی و بوهای زننده قرار گیرد.

روش های تصفیه فاضلاب تولیدی کشتارگاه

مصرف آب شیرین به طور قابل توجهی در بخش فرآوری گوشت متفاوت است و یک صنعت پردازش گوشت معمولی مقدار زیادی فاضلاب را از فرآیند کشتار و تمیز کردن کارخانه تولید می کند. بنابراین، استفاده مجدد از آب و بازیافت محصولات جانبی با ارزش از فاضلاب های فرآوری گوشت، اهمیت بسزایی دارد. روش های تصفیه فاضلاب کشتارگاه مشابه روش های مورد استفاده در تصفیه فاضلاب شهری است و شامل تصفیه اولیه، ثانویه و ثالثه می شود. در ادامه به بررسی فرآیندهای تصفیه در پکیج تصفیه فاضلاب آرکا گستر پرداخته شده است.

تصفیه مقدماتی

هدف از تصفیه مقدماتی جداسازی جامدات و ذرات بزرگ از قسمت مایع در فاضلاب کشتارگاه و حذف تا 30 درصد از BOD است. رایج ترین عملیات واحد برای تصفیه اولیه فاضلاب کشتارگاه شامل آشغالگیر و صافی ها می باشند. بنابراین، جامدات بزرگ با قطر 10-30 میلی متر در هنگام عبور فاضلاب گرفته می شوند. سایر روش های تصفیه اولیه شامل متعادل سازی و شناورسازی است.

تصفیه فیزیکی و شیمیایی

پس از تصفیه مقدماتی، پساب باید با استفاده از تصفیه اولیه و ثانویه تصفیه شود. یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تصفیه فاضلاب کشتارگاه، شناورسازی با هوای محلول (DAF) برای کاهش چربی، روغن، گریس، TSS و BOD است. متداول ترین روش های تصفیه فیزیکوشیمیایی مورد استفاده برای فاضلاب کشتارگاه در زیر ارائه شده است.

ته نشینی و انعقاد و لخته سازی

در فرآیند انعقاد، ذرات کلوئیدی در فاضلاب کشتارگاه به ذرات بزرگتر به نام لخته گروه بندی می شوند. ذرات کلوئیدی در فاضلاب کشتارگاه تقریباً دارای بار منفی هستند که آنها را در برابر تجمع پایدار و مقاوم می کند. به همین دلیل، منعقد کننده‌هایی با یون‌های دارای بار مثبت اضافه می‌شوند تا ذرات کلوئیدی را بی‌ثبات کرده تا لخته‌ها را تشکیل دهند و فرآیند رسوب‌گذاری را تسهیل کنند.

انواع مختلفی از منعقد کننده ها را می توان در بازار یافت و پرمصرف ترین آنها منعقد کننده های فلزی غیر آلی مانند سولفات آلومینیوم، کلروهیدرات آلومینیوم، کلرید آهن، سولفات آهن و پلی آلومینیوم کلرید با راندمان حذف تا 80 درصد برای BOD و COD و TSS می باشند.

شناورسازی با هوای محلول (DAF)

فناوری DAF به روش جداسازی مایع از جامد با ورود هوا اشاره دارد. چربی و گریس همراه با مواد جامد سبک به سطح منتقل می شوند و یک پوشش لجن ایجاد می کنند. بنابراین، می توان آن را به طور مداوم از سطح جدا کرد. علاوه بر این، لخته‌سازها و منعقد کننده‌ها را می‌توان برای افزایش اثربخشی فرآیند DAF برای حذف COD و BOD تا 75٪ اضافه کرد.

پیش تصفیه با استفاده از سیستم DAF پیشرفته در یک کارخانه فرآوری مواد غذایی یا نوشیدنی تجاری، کاهش چربی و روغن را تا 99٪ و کل جامدات معلق (TSS) تا 97٪ را امکان پذیر می کند. با استفاده از سیستم شناورسازی هوای محلول پیشرفته، افزودن لخته‌سازها و همچنین تنظیم pH آب می‌تواند کاملاً خودکار باشد.

فرآیندهای غشایی

فرآیندهای غشایی در حال تبدیل شدن به یک روش تصفیه جایگزین برای پساب های فرآوری گوشت هستند. فرآیندهای غشایی مختلف، از جمله میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، نانوفیلتراسیون (NF) و اسمز معکوس (RO)، برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه برای حذف ذرات، کلوئیدها، ماکرومولکول‌ها، مواد آلی و پاتوژن‌ها با راندمان حذف بالایی استفاده شده است.

با این حال، فرآیندهای غشایی باید با فرآیندهای معمولی برای حذف مواد مغذی در فاضلاب کشتارگاه همراه شوند. یکی دیگر از اشکالات فرآیندهای غشایی به رسوب غشایی در هنگام تصفیه فاضلاب با استحکام بالا اشاره دارد که به دلیل تشکیل لایه‌های رسوب زیستی بر روی غشاها، سرعت نفوذ را محدود می‌کند.

مقالات مرتبط: تصفیه فاضلاب کارواش

تصفیه بیولوژیکی

تصفیه اولیه و فرآیندهای فیزیکوشیمیایی معمولاً فاضلاب کشتارگاه را به طور کامل تصفیه نمی کنند. بنابراین، تصفیه ثانویه برای حذف ترکیبات آلی محلول باقی مانده از پساب اولیه استفاده می شود. فرآیندهای بیولوژیکی شامل لاگون هایی با میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی، هوازی یا اختیاری، فیلترهای چکنده، بیورآکتورهای لجن فعال (AS) و تالاب‌های ساخته‌شده (CWs) برای راندمان حذف مواد آلی و مواد مغذی تا 90٪ است. در ادامه به مهم ترین این فرآیندها اشاره می کنیم.

تصفیه بی هوازی

هضم بی هوازی به دلیل اثربخشی آن در تصفیه پساب های صنعتی بسیار غلیظ، روش ترجیحی برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه است زیرا ترکیبات آلی توسط باکتری های بی هوازی در غیاب اکسیژن به CO2 و CH4 تجزیه می شوند. سیستم های بی هوازی مزیت دستیابی به تولید لجن کم، حداقل انرژی مورد نیاز با بازیابی منابع بالقوه و حذف COD بالا را دارند. فرآیندهای بی هوازی ساخت شرکت آرکا گستر برای تصفیه پساب های فرآوری گوشت شامل این موارد می باشد: راکتور بافل دار بی هوازی (ABR)، هاضم بی‌هوازی (AD)، فیلتر بی‌هوازی (AF)، مخازن سپتیک تانک (ST)، و پوشش لجن بی‌هوازی با جریان رو به بالا (UASB).

تصفیه هوازی

فرآیندهای هوازی اغلب برای حذف مواد مغذی و تصفیه بیشتر پس از تصفیه اولیه استفاده می شوند. اکسیژن و زمان تصفیه مورد نیاز مستقیماً با قدرت فاضلاب کشتارگاه مرتبط است که آن را به عنوان تصفیه اولیه ناکافی می کند. استفاده از فرآیندهای تصفیه فاضلاب هوازی مزایای زیادی دارد، از جمله تولید بوی کم، سرعت رشد بیولوژیکی سریع و تنظیم سریع دما و تغییرات نرخ بارگذاری.

برعکس، هزینه های عملیاتی سیستم های هوازی بیشتر از سیستم های بی هوازی است. دلیل این موضوع، نیاز بالای نگهداری سیستم و انرژی برای تولید و تزریق اکسیژن به سیستم است. فرآیندهای هوازی مختلفی برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه وجود دارد که توسط شرکت آرکا گستر طراحی و ساخته می شود، مانند لجن فعال هوادهی گسترده، صفحات بیولوژیکی دوار (RBCs)، و راکتور ناپیوسته متوالی (SBR).

طراحی تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه توسط شرکت آرکاگستر

ما با تجربه گسترده خود می توانیم از شما در تکمیل طراحی صحیح تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه برای پروژه شما حمایت کنیم. ما می توانیم به شما در کاهش هزینه های دفع کمک کنیم و استانداردهای تخلیه پساب شما را تضمین کنیم. راه حل ها و دانش ما به طور ایده آل برای تصفیه فاضلاب در کشتارگاه ها مناسب است.

با استفاده از آزمایشات تخصصی، ما این امکان را داریم که فاضلاب شما را از نظر بار آلودگی و غلظت آن به طور دقیق بررسی کنیم. ترکیب دقیق فاضلاب شما را با استفاده از آزمایشات مختلف تعیین شده و سپس فناوری فرآیند صحیح را برای تصفیه بهینه شما انتخاب می شود.

تجربه ما در تصفیه فاضلاب های کشتارگاه در سالیان گذشته کمک شایانی برای رسیدن به بهترین نتیجه در پروژه های آینده ماست. با تجربه تصفیه فاضلاب های کشتارگاه های گوشت و مرغ همچنین با خون و بدون تصفیه خون را در کارنامه خود داریم.

برای هماهنگی جهت آزمایش فاضلاب خود با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت آرکا گستر آماده پاسخگویی و بررسی پروژه شما هستند.

نتیجه گیری

به طور کلی پساب های فرآوری گوشت معمولاً با استفاده از آشغالگیرها، حوضچه ته نشینی و سیستم های جمع آوری خون و به دنبال آن روش های تصفیه فیزیکوشیمیایی مانند انعقاد، لخته سازی، ته نشینی، DAF یا تصفیه بیولوژیکی ثانویه تصفیه می شوند.

فاضلاب کشتارگاه، باید قبل از رهاسازی در محیط تصفیه شود. در حالی که استفاده از منابع قابل بازیافت به عنوان یک جایگزین عملی برای منابع انرژی متعارف در دراز مدت توصیه می شود، هزینه های مربوط به کاربرد این فناوری ها با کاهش مصرف برق محلی و بازیافت و استفاده مجدد محصولات جانبی جبران می شود. بنابراین، پتانسیل تولید بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی، استفاده از کودهای حاصل از بازیافت مواد مغذی، و پساب های تصفیه شده با کیفیت بالا، برای استفاده مجدد از آب در صنعت فرآوری گوشت در نظر گرفته شود.

فرم مشاوره رایگان

4 دیدگاه در “تصفیه فاضلاب کشتارگاه

  1. اکبری گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    ما برای صنعت کشتارگاه خود نیاز به یک پکیج تصفیه فاضلاب داریم که بتوانیم به استاندارد خروجی در حد تخلیه به چاه های جاذب برسیم. آیا پکیج تصفیه فاضلاب شما، ما را می تواند به این سطح از استاندارد خروجی برساند؟

    1. مدیریت سایت گفت:

      سلام و وقت بخیر
      پکیج های تصفیه فاضلاب شرکت آرکا گستر با توجه به نیاز شما طراحی و ساخته می شوند. نوع فرآیند تصفیه بیولوژیکی به کار رفته در پکیج متفاوت می باشد. پکیج تصفیه فاضلاب شرکت ما، استاندارد مورد نیاز شما را برطرف کرده و تاییدیه محیط زیست را خواهد گرفت. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران و کارشناسان شرکت ما در ارتباط باشید.

  2. نسیمی گفت:

    سلام
    پکیج های تصفیه فاضلاب شرکت شما، در حجم های مختلف به صورت آماده به فروش می رسند یا باید ساخته شوند؟

    1. مدیریت سایت گفت:

      سلام و وقت بخیر
      پکیج های تصفیه فاضلاب شرکت آرکاگستر رسام، با توجه به نیاز صنعت شما طراحی و ساخته میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *