تصفیه فاضلاب شهری

تصفیه فاضلاب شهری

فهرست مطالب

تصفیه فاضلاب شهری

تصفیه فاضلاب شهری فرآیند خروج آلاینده های مضر از فاضلاب است. منبع اصلی آلاینده ها مصارف خانگی است. آلاینده ها با روش های مختلفی مانند فرآیند فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تصفیه می شوند. این روزها روش تصفیه فاضلاب شهری به بهترین وجه تشویق می شود. این منبع تصفیه شده برای استفاده در پرورش محصولات زراعی بهترین می باشد.

به دلیل افزایش حجم فاضلاب شهری و قوانین سختگیرانه تر اعمال شده بر غلظت آلاینده های پساب، به یکی از چالش برانگیزترین مشکلات زیست محیطی تبدیل شده است.

مراحل تصفیه فاضلاب شهری و فرآیند هایی که باعث حذف آلاینده های موجود در فاضلاب محیط های مسکونی و تجاری دارند، تاثیر بسیار زیادی در حفاظت از محیط زیست خواهد داشت. به عبارت دیگر، طی کردن مراحل تصفیه فاضلاب شهری در نهایت منجر به بالا بردن کیفیت فاضلاب می شود. به طوری که می توان این فاضلاب را برای مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز و یا تخلیه به آبهای سطحی بدون نگرانی بابت وجود آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی در آن ها مورد استفاده قرار داد.

مشاوره رایگان (2)

مشاوره رایگان

اگر سوال و ابهامی دارید ما شما را به صورت رایگان راهنمایی می کنیم

فاضلاب شهری چیست؟

فاضلاب شهری به مجموعه فاضلاب های جمع آوری شده از ساختمان ها، مجتمع های مسکونی، اداری، آموزشی و غیره گفته می شود که منبع تولید آن فعالیت های انسان می باشد. این فاضلاب از سرویس بهداشتی، حمام، شستشوی لباس و ظروف، آشپزخانه و شستشوی سطوح بدست می آید. به همین دلیل در فاضلاب شهری مقدار زیادی دترجنت، باکتری، مواد آلی، ویروس و عوامل بیماری زا وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است، در فاضلاب شهری میزان مواد شیمیایی بسیار ناچیز می باشد.

اهمیت تصفیه فاضلاب شهری

الگوهایی از تصفیه فاضلاب شهری مرسوم وجود دارد. این سه الگو مقدماتی، اولیه و ثانویه هستند. فاضلاب شهری به آب های سطحی خارجی دفع می شود. ممکن است از آب استفاده مجدد یا قبل از تخلیه به آب های سطحی استفاده شود. برخی دیگر ممکن است قبل از استفاده مجدد از آلودگی های حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب که در نهایت تصفیه شده و سپس جهت استفاده مجدد در تولیدات زراعی سوگیری شود مورد نیاز باشد.زمانی بود که فرآیند تصفیه طبیعی در دریاچه ها وجود داشت و رودخانه ها برای نیازهای اولیه ما کافی بود اما با توجه به افزایش جمعیت و آلاینده ها، نوآوری های غیرطبیعی برای حل بحران اساسی در حال اجراست.فاضلاب صنعتی ممکن است حاوی آلودگی هایی باشد که با تصفیه فاضلاب معمولی قابل دفع نیست. برای فیلتر کردن ناخالصی ها به روش های پیشرفته تری نیاز دارد.تصفیه اولیه فاضلاب شهری را می توان با مرحله اول که مرحله رسوب گذاری است دنبال کرد. فاضلاب از طریق مخازن بزرگ جریان می یابد. بعداً از این مخازن برای جدا کردن چربی و روغن از لجن ته نشین شده در مخازن استفاده می شود. آلاینده های تصفیه شده در پایه مخزن جمع آوری می شوند و در آنجا به مخازن تصفیه پمپ می شوند.تصفیه ثانویه تصفیه فاضلاب شهری برای کاهش آلاینده های بیولوژیکی که توسط زباله های انسانی، مواد غذایی، مواد شوینده و صابون ها تولید می شود طراحی شده است. سیستم های تصفیه فاضلاب شهری فاضلاب را با فرآیند بیولوژیکی هوازی تصفیه می کنند.فاضلاب شهری توسط انسان تولید می شود و ممکن است بر اساس جنبه های زیست محیطی تأثیرگذار باشد. اگر محیط با مصرف آلاینده های آلی بیش از حد سنگین باشد، می تواند سطح اکسیژن آب را کاهش دهد.

تصفیه فاضلاب فرآیندی است که آلاینده ها را از فاضلاب حذف می کند و آن را به پسابی تبدیل می کند که می تواند به چرخه آب بازگردد. پس از بازگشت به چرخه آب، پساب تأثیر قابل قبولی بر محیط زیست ایجاد می کند یا برای اهداف مختلف مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. فرآیند تصفیه در تصفیه خانه فاضلاب انجام می شود. انواع مختلفی از فاضلاب وجود دارد که در نوع مناسب تصفیه خانه فاضلاب تصفیه می شود. فرآیندهایی که معمولاً در تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند شامل جداسازی فاز (مانند رسوب گذاری)، فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی (مانند اکسیداسیون) می باشد. محصول جانبی اصلی تصفیه خانه ‌های فاضلاب، نوعی لجن است که معمولاً در همان تصفیه‌ خانه فاضلاب یا تصفیه‌ خانه دیگری تصفیه می‌شود. فاضلاب تصفیه شده را می توان به عنوان آب بازیافتی مورد استفاده مجدد قرار داد. هدف اصلی تصفیه فاضلاب این است که فاضلاب تصفیه شده بتواند به طور ایمن دفع یا استفاده مجدد شود. با این حال، قبل از تصفیه، گزینه های دفع یا استفاده مجدد باید در نظر گرفته شود تا فرآیند تصفیه صحیح روی فاضلاب استفاده شود.

  مقالات مرتبط : تصفیه فاضلاب شهری

انواع تصفیه خانه ها

انواع تصفیه خانه ها

تصفیه خانه های فاضلاب را می توان بر اساس نوع فاضلابی که باید تصفیه شود، متمایز کرد. فرآیندهای متعددی وجود دارد که بسته به نوع و میزان آلودگی می توان از آن ها برای تصفیه فاضلاب استفاده کرد. مراحل تصفیه شامل فرآیند های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است. 

برخی از انواع تصفیه خانه های فاضلاب عبارتند از:

تصفیه خانه های فاضلاب بهداشتی

تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی

تصفیه خانه های فاضلاب کشاورزی

تصفیه خانه های شیرابه

  مقالات مرتبط : تصفیه فاضلاب بهداشتی

تصفیه خانه های فاضلاب شهری

تصفیه فاضلاب شهری (یا تصفیه فاضلاب خانگی، تصفیه فاضلاب بهداشتی) نوعی تصفیه فاضلاب است که هدف آن حذف آلاینده‌ها از فاضلاب برای تولید پساب مناسب برای تخلیه به محیط اطراف یا کاربرد مجدد مورد نظر است و در نتیجه از آلودگی آب به‌صورت خام جلوگیری می‌کند. فاضلاب شهری شامل فاضلاب خانگی و تجاری و است. تعداد زیادی از فرآیندهای تصفیه فاضلاب برای انتخاب وجود دارد. اینها می‌توانند از سیستم‌های غیرمتمرکز (از جمله سیستم‌های تصفیه در محل) تا سیستم‌های متمرکز بزرگ شامل شبکه‌ای از لوله‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ که فاضلاب را به یک تصفیه‌خانه می‌رسانند، متغیر باشند. برای شهرهایی که دارای فاضلاب ترکیبی هستند، فاضلاب ها رواناب(سیلاب) شهری را نیز به تصفیه خانه فاضلاب منتقل می کنند. همانطور که اشاره شد، تصفیه فاضلاب اغلب شامل دو مرحله اصلی به نام های تصفیه اولیه و ثانویه است، در حالی که تصفیه پیشرفته شامل یک مرحله تصفیه سوم با فرآیندهای حذف مواد مغذی است. تصفیه ثانویه با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی هوازی یا بی‌هوازی می‌تواند مواد آلی (که به عنوان نیاز اکسیژن بیولوژیکی اندازه‌گیری می‌شود) از فاضلاب را کاهش دهد. برای حذف ریزآلاینده‌های آلی، مانند مواد دارویی، می‌توان یک مرحله تصفیه (که گاهی به عنوان تصفیه پیشرفته نیز نامیده می‌شود) اضافه کرد.تعداد زیادی از فن آوری های تصفیه فاضلاب، عمدتا با استفاده از فرآیند های تصفیه بیولوژیکی توسعه یافته است. مهندسان طراح و تصمیم گیرندگان باید معیارهای فنی و اقتصادی هر گزینه را در هنگام انتخاب یک فناوری مناسب در نظر بگیرند. اغلب، معیارهای اصلی برای انتخاب عبارتند از: کیفیت پساب، هزینه های مورد انتظار ساخت و ساز و عملیات، در دسترس بودن زمین. ، نیازهای انرژی و غیره. در کشورهای در حال توسعه و در مناطق روستایی با تراکم جمعیت کم، فاضلاب اغلب توسط سیستم های بهداشتی مختلف در محل تصفیه می شود و در فاضلاب شهری منتقل نمی شود. این سیستم ها شامل مخازن سپتیک ، سیستم های فاضلاب در محل، می شود. از سوی دیگر، تصفیه خانه های فاضلاب پیشرفته و نسبتاً گران ممکن است شامل تصفیه سوم با گندزدایی و احتمالاً حتی مرحله چهارم تصفیه برای حذف ریزآلاینده ها باشد.در سطح جهانی، تخمین زده می شود که 52 درصد از فاضلاب تصفیه می شود.

تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی

تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی

فاضلاب حاصل از یک فرآیند صنعتی را می توان در یک تصفیه خانه به آب تصفیه شده برای استفاده مجدد تبدیل کرد. تصفیه فاضلاب صنعتی فرآیند هایی را توصیف می کند که برای تصفیه فاضلاب تولید شده توسط صنایع به عنوان یک محصول جانبی نامطلوب استفاده می شود. پس از تصفیه، پساب صنعتی تصفیه شده (یا پساب) ممکن است مجددا مورد استفاده قرار گیرد یا به فاضلاب بهداشتی یا آب های سطحی در محیط رها شود. برخی از تأسیسات صنعتی پساب تولید می کنند که می تواند در تصفیه خانه های فاضلاب تصفیه شود. اکثر فرآیند های صنعتی مانند پالایشگاه های نفت، کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی دارای امکانات تخصصی مخصوص به خود برای تصفیه فاضلاب خود هستند تا غلظت آلاینده در فاضلاب تصفیه شده با مقررات مربوط به دفع فاضلاب به فاضلاب یا رودخانه ها، دریاچه ها یا اقیانوس ها مطابقت داشته باشد.  این امر در مورد صنایعی که فاضلاب با غلظت بالایی از مواد آلی (مانند روغن و گریس)، آلاینده‌های سمی (مانند فلزات سنگین، ترکیبات آلی فرار) یا مواد مغذی مانند آمونیاک تولید می‌کنند، اعمال می‌شود. سیستم پیش تصفیه برای حذف برخی از آلاینده ها (به عنوان مثال، ترکیبات سمی)، و سپس تخلیه فاضلاب نیمه تصفیه شده به سیستم فاضلاب شهری.اکثر صنایع مقداری فاضلاب تولید می کنند. روند های اخیر به حداقل رساندن چنین تولیدی یا بازیافت فاضلاب تصفیه شده در فرآیند تولید بوده است. برخی از صنایع در طراحی مجدد فرآیند های تولید خود برای کاهش یا حذف آلاینده ها موفق بوده اند. منابع فاضلاب صنعتی عبارتند از: باتری سازی، صنایع شیمیایی، نیروگاه های برق، صنایع غذایی، صنایع آهن و فولاد، فلزکاری، معادن و معادن، صنایع هسته ای، استخراج نفت و گاز، پالایش نفت و پتروشیمی، تولید دارو، صنایع خمیر و کاغذ. ، کارخانه های ذوب، کارخانه های نساجی، آلودگی روغن های صنعتی، تصفیه آب و حفظ چوب. فرآیندهای تصفیه شامل تصفیه آب نمک، حذف مواد جامد (مانند رسوب شیمیایی، فیلتراسیون)، حذف روغن و گریس، حذف مواد آلی زیست تخریب پذیر، حذف سایر مواد آلی، حذف اسیدها و قلیاها و حذف مواد سمی است.

مقالات مرتبط: پکیج تصفیه فاضلاب

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *