پمپ لجن کش

پمپ لجن کش چیست؟

فهرست مطالب

پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجن کش برای انتقال مایعات و جامدات فاضلاب از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، یک پمپ لجن کش برای کار با کل مجموعه، متشکل از پمپ و موتور، کاملاً غوطه ور در مایع یا محیط مورد پردازش طراحی شده است. این نوع پمپ دارای یک موتور مهر و موم شده هرمتیک است که به بدنه پمپ متصل است. محفظه ضد آب اطراف موتور معمولاً با روغن پر می شود تا با جلوگیری از ورود هر مایعی که ممکن است باعث اتصال کوتاه شود، از آسیب محافظت کند.

از آنجایی که پمپ در بیشتر مواقع زیر آب است، به آن پمپ فاضلاب شناور نیز می گویند. پمپ فاضلاب می تواند اتوماتیک، دستی یا دو حالته باشد. یک پمپ دو حالته شامل یک دوشاخه پیگیبک است که به پمپ اجازه می دهد تا به صورت دستی استفاده شود، که در آن پمپ سوئیچ را دور زده و مستقیماً به سوکت وصل می شود یا به صورت خودکار، که در آن پمپ از طریق سوئیچ شناور وصل می شود و کار می کند. فقط زمانی که سوئیچ فعال شود.

پمپ‌های لجن کش ، پمپ‌های گریز از مرکز هستند، با طراحی خاصی که امکان عبور مواد جامد را بدون گرفتگی پمپ فراهم می‌کند. هنگامی که پمپ روشن می شود، موتور شروع به چرخش پروانه می کند و فشاری ایجاد می کند که آب را به داخل پروانه فشار می دهد و به لوله تخلیه می رود. هنگامی که یک پمپ زیر آب است، فشار سیال مثبت در ورودی پمپ وجود دارد. این شرایط به دلیل انرژی کمتر مورد نیاز برای حرکت سیال در مسیر مایع پمپ می تواند بازده بیشتری ایجاد کند

یک پمپ لجن کش با فشار دادن مایع در طول فرآیند پمپاژ عمل می کند. این عمل بسیار کارآمد است زیرا پمپ از سر مایعی که در آن غوطه‌ور است برای کار استفاده می کند و هیچ انرژی برای کشیدن مایع به داخل پمپ صرف نمی شود. یک اثر مثبت از غوطه ور شدن پمپ این است که موتور توسط مایع اطراف آن خنک می شود و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.

بسیاری از پمپ های شناور در صنعت نفت و گاز بر اساس اصل پمپاژ شناور الکتریکی (ESP) کار می کنند. این یک روش مقرون به صرفه برای برداشتن حجم زیادی از سیالات از چاه های عمیق است. موتورهای مورد استفاده در سیستم ESP برای کار در دما و فشار بالا طراحی شده اند. آنها به کابل های برق ویژه نیاز دارند و ممکن است راه اندازی آنها گران باشد.

مزایا و معایب پمپ های لجن کش

پمپ های لجن کش چندین مزیت عمده نسبت به انواع دیگر پمپ ها دارند:

هواگیری: این پمپ ها لازم نیست هواگیری شوند. آنها به دلیل اینکه در زیر سطح سیال پمپاژ شده عمل می‌کنند، خود پرایمینگ هستند.

کاویتاسیون: پمپ های لجن کش به دلیل غوطه وری کامل در آب مستعد کاویتاسیون نیستند. این می تواند در پمپ های گریز از مرکز و انواع دیگر پمپ های جابجایی مثبت مشکل ایجاد کند که در اینجا این مشکل وجود ندارد.

راندمان: هنگامی که یک پمپ زیر آب است، فشار سیال مثبت در ورودی پمپ وجود دارد. این شرایط به دلیل انرژی کمتر مورد نیاز برای حرکت سیال در مسیر مایع پمپ می تواند بازده را افزایش دهد.

سر و صدا: این پمپ ها در غوطه ور شدن در اکثر کاربردها بسیار بی صدا هستند.

مزایا و معایب پمپ های لجن کش

همچنین برخی از معایب وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد:

دسترسی: پمپ های لجن کش اغلب برای بازرسی یا تعمیر و نگهداری معمول، به ویژه در کاربردهای چاه عمیق، به راحتی قابل دسترسی نیستند. این امر انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را دشوار می کند و در بسیاری از کاربردها پمپ ها تا زمانی که خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند کار می کنند.

خوردگی: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هر نوع مایعی منجر به خوردگی می شود. پمپ های لجن کش اغلب برای کنترل مایعاتی که خورنده و ساینده هستند استفاده می شود. آب بندی ها به ویژه در معرض خوردگی هستند که منجر به نشتی و آسیب به موتور می شود. برای مقابله با خوردگی، این پمپ ها باید از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شوند، که می تواند آنها را نسبت به سایر انواع پمپ های هم ظرفیت گران تر کند.

در صورت امکان، پمپ های لجن کش باید تا حد امکان بازرسی شوند. به این ترتیب می توان هرگونه تعمیرات لازم را برای افزایش طول عمر پمپ انجام داد.

کاربردهای پمپ لجن کش

پمپ های لجن کش به طور کلی بسیار قابل اعتماد هستند و می توانند در شرایط سخت به خوبی کار کنند. آنها با ریخته گری های آهنی مقاوم ساخته شده اند و با اپوکسی پوشش داده شده در برابر خوردگی محافظت می‌شوند.

برخی از کاربردهای اصلی این پمپ ها عبارتند از:

فاضلاب: پمپ های لجن کش به طور گسترده در صنعت شن و فاضلاب استفاده می شود. آنها اغلب در ایستگاه های پمپ و بالابر استفاده می شوند زیرا جمع و جور هستند و نصب آنها نسبت به پمپ های دیگر هزینه کمتری دارد.

تصفیه فاضلاب: تصفیه فاضلاب به پمپ های لجن کش مانند پمپ های آسیاب نیاز دارد که می توانند مواد جامد را بدون انسداد از ورودی پمپ به تخلیه منتقل کنند. این پمپ ها اغلب مواد فاضلاب را برای جابجایی راحت تر و تصفیه پایین دست به ذرات کوچکتر تبدیل می کنند.

پمپاژ سامپ: پمپ های لجن کش اغلب برای حذف آبی که در یک منطقه کم ارتفاع یا گودالی که آب می تواند در آن جمع شده است، استفاده شود. به عنوان مثال حذف حوضچه های باطله از عملیات معدنکاری یا حذف آب از زیرزمین ساختمان به دلیل سیل.

لایروبی: این پمپ ها برای لایروبی نیز استفاده می شود. آنها باید به طور ویژه برای کنترل مایعات با محتوای جامد بالا طراحی شوند.

چاه ها: چاه ها و گمانه های آب از این پمپ ها برای بالا بردن آب به سطح استفاده می کنند. صنعت نفت و گاز به طور گسترده از پمپ های شناور ESP برای بالا بردن نفت از چاه های عمیق به سطح استفاده می کند.

معدن: در معادن از پمپ های شناور ESP استفاده می شود که متفاوت از پمپ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز طراحی شده اند. این پمپ ها باید با شرایط سخت مقابله کنند زیرا آب معدن بسیار اسیدی است و همچنین مواد جامد معلق را حمل می کند.

نفت و گاز: بسیاری از پمپ های شناور در صنعت نفت و گاز بر اساس اصل پمپاژ شناور الکتریکی (ESP) کار می کنند. این یک روش مقرون به صرفه برای برداشتن حجم زیادی از سیالات از چاه های عمیق است. موتورهای مورد استفاده در سیستم ESP برای کار در دما و فشار بالا طراحی شده اند. آنها به کابل های برق ویژه نیاز دارند و ممکن است راه اندازی آنها گران باشد.

انواع پمپ لجن کش

پمپ های معمولی خروجی پساب : پمپ هایی هستند که اغلب در سیستم های کوچک در محل استفاده می شوند. آنها برای پمپاژ پساب طراحی شده اند، پساب خروجی از مخزن سپتیک. این پساب مایع نسبتاً شفافی است زیرا مواد جامد در مخزن سپتیک باقی مانده است. این پمپ پساب می تواند سطوح بالاتر و کارآمدتری نسبت به سایر انواع پمپ های فاضلاب پمپ کند زیرا این پمپ ها نیازی به کنترل مواد جامد فاضلاب ندارند.

پمپ های با قابلیت جابجایی مواد جامد : به این پمپ ها پمپ های اجکتوری فاضلاب نیز گفته می شود که برای پمپاژ فاضلاب خام ساخته می شوند. فاضلاب خام حاوی مواد جامد بسیار زیادی برای اکثر پمپ ها است، بنابراین تنها پمپ های جابجایی مواد جامد باید در جایی که فاضلاب خام پمپاژ شود استفاده شود.

پمپ های لجن کش خردکن دار : این پمپ ها می توانند فاضلاب خام را پمپاژ کنند با این تفاوت که پمپ خردکن دار دارای تیغه های چرخشی است، که قبل از پمپاژ فاضلاب، مواد جامد را به صورت ذرات کوچک خرد و خرد می کنند. بنابراین این پمپ ها برای فاضلاب های دارای ذرات جامد درشت مناسب هستند.

انواع پمپ لجن کش

ملاحظات کلیدی برای انتخاب پمپ لجن کش

هنگام انتخاب پمپ لجن کش صنعتی، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این عوامل نقش مهمی در حصول اطمینان از اینکه پمپی که انتخاب می کنید متناسب با نیازهای خاص شما است، ایفا می کند.

در اینجا برخی از ملاحظات مهم وجود دارد:

وظیفه مستمر یا متناوب: اول از همه، دریابید که به چه چیزی نیاز دارید. آیا پمپ باید بصورت مستمر کار کند یا عملکرد آن متناوب است؟ موتورهای کار مستمر بدون وقفه کار می کنند بدون اینکه بر عمر موتور تأثیر بگذارند زیرا برای کارکردن آن طراحی شده است. از طرف دیگر، موتورهای دارای رتبه کار متناوب طوری طراحی شده اند که برای مدت کوتاهی کار کنند و باید تا دمای محیط خنک شوند.

هنگامی که صحبت از برنامه های آبگیری یا فرآیندهای صنعتی می شود که شامل دوره های طولانی کار می شود، توصیه می شود یک پمپ آب لجن کش صنعتی مجهز به یک موتور کار مستمر انتخاب کنید. برای کار بر روی کاربردهای مخزن کوچک یا کاربردهای پر کردن مخزن، اغلب کافی است یک پمپ ارزان‌تر مجهز به یک موتور کار متناوب انتخاب کنید.

ظرفیت پمپ: دبی مورد نیاز و هد (بالابر عمودی) مورد نیاز پمپ را تعیین کنید. نرخ جریان به حجم مایعی اشاره دارد که باید در یک بازه زمانی معین جابجا شود که عموماً با مترمکعب اندازه گیری می شود. با در نظر گرفتن عوامل متعددی مانند حجم مایعی که باید پمپ شود و مسافتی که باید حمل شود، در مورد نرخ جریان تصمیم بگیرید.

نوع پمپ: نوع پمپ لجن کش را که مناسب کاربرد شماست در نظر بگیرید. انواع مختلفی از جمله پمپ های آبگیری، پمپ های فاضلاب شناور و پمپ های چاه وجود دارد که هر کدام برای اهداف خاصی طراحی شده اند.

انتخاب نوع پمپ مناسب عملکرد کارآمد و قابل اعتماد را تضمین می کند، خطر گرفتگی یا آسیب را به حداقل می رساند و طول عمر پمپ را به حداکثر می رساند.

نوع سیال / سطح جابجایی مواد جامد: اگر مایع پمپاژ شده حاوی ذرات جامد است، توانایی پمپ را برای کنترل مواد جامد در نظر بگیرید. به دنبال ویژگی هایی مانند پروانه های گردابی یا سیستم های خردکن، یا طرح های مبتنی بر همزن، مواد پروانه سخت بسته به ماهیت و اندازه جامدات موجود باشید. اگر فاضلاب تمیز بدون ذرات است و از این رو می توانید از پمپ های استاندارد ساخته شده از چدن استفاده کنید. این ویژگی ها خطر گرفتگی را کاهش می دهد، نیازهای تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و عملکرد کلی و طول عمر پمپ را در کاربردهایی که مواد جامد وجود دارند بهینه می کند.

عمق غوطه وری: هنگام انتخاب یک پمپ لجن کش، تعیین حداکثر عمق غوطه وری که پمپ در معرض آن قرار می گیرد بسیار مهم است. این عمق به این اشاره دارد که پمپ چقدر زیر سطح مایع قرار می گیرد. مهم است که پمپی را انتخاب کنید که برای عمق مورد نظر مناسب باشد و مکانیسم های آب بندی لازم برای جلوگیری از ورود فاضلاب را داشته باشد. پمپ های شناور برای کار در زیر آب طراحی شده اند، اما محدودیت های عمق خاصی دارند. بررسی مشخصات سازنده برای اطمینان از اینکه پمپ انتخاب شده برای عمق غوطه وری مورد نظر درجه بندی شده است، ضروری است.

قدرت پمپ: قدرت نقش مهمی در انتخاب پمپ ایفا می کند، زیرا پمپ های مختلف سطوح مختلفی از فشار را برای جابجایی سیالات با ویسکوزیته متفاوت یا انتقال آنها در فواصل طولانی تر ارائه می دهند. برخی از پمپ ها به طور خاص برای کنترل سیالات غلیظ تر یا چسبناک تر طراحی شده اند و برای جابجایی موثر آنها به فشار بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این، پمپ‌هایی با قابلیت‌های قدرت بیشتر معمولاً زمانی ترجیح داده می‌شوند که سیال در فواصل طولانی منتقل شود.

قابلیت اطمینان و نگهداری: در نهایت، شما باید قابلیت اطمینان پمپ، شهرت سازنده و در دسترس بودن قطعات یدکی را نیز در نظر بگیرید. به دنبال پمپ هایی باشید که نگهداری و سرویس دهی آسانی دارند، زیرا تعمیر و نگهداری منظم برای عملکرد مطلوب و طول عمر ضروری است.

نتیجه گیری

پمپ های لجن کش دارای طیف گسترده ای از رتبه بندی ها برای ظرفیت، سرعت پمپاژ و مصرف انرژی هستند. برخی از آنها را می توان به جای یکدیگر برای کاربردهای مختلف هنگام پمپاژ مایعات رقیق استفاده کرد. مایعات با غلظت بیشتر و همچنین برای پمپاژ در اعماق بیشتر به پمپ های قوی تری نیاز هست که این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند به درستی کار کنند. مایعات با محتوای جامد بالا، سیالات خورنده و ساینده ممکن برای پمپ های لجن کش معمولی مشکلاتی را ایجاد کنند و به آنها آسیب برسانند.

لذا هر سیال و شرایط محیطی چالش های خاص خود را دارد. برای اطمینان از انتخاب پمپ لجن کش مناسب برای کاربرد خود، با شرکت آرکاگستر تماس بگیرید تا متخصصین ما متناسب با شرایط پروژه یا نیاز شما، شما را راهنمایی کنند.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *