تصفیه آب RO

تصفیه آب ro

فهرست مطالب

امروزه از فرآیند اسمز معکوس(RO) به عنوان متداول ترین روش تصفیه آب و تصفیه آب RO، علاوه بر استفاده برای آب آشامیدنی در بسیاری از واحدهای صنعتی، صنایع غذایی و داروسازی استفاده می شود.

به طور مثال در کاربردهای صنعتی دربسیاری از موارد عدم استفاده از آب تصفیه شده، دستگاه ها و تجهیزات را متحمل خسارات زیادی کرده و نحوه ی عملیات آن واحد صنعتی با مشکلات خاصی مواجه خواهد شد.

همچنین در واحدهای داروسازی آب مورد استفاده برای شستشوی دستگاه ها و همچنین محیط های ساخت دارو باید آب تصفیه شده مناسب عاری از هرنوع میکروب یا میکروارگانیسم باشد. از طرفی برخی دستگاه ها PH مخصوص خود را دارند یا نسبت به برخی یون ها حساس هستند بنابراین آب مصرفی در صنایع داروسازی باید آب خالص (Purified water) باشد.

به طور کلی سیستم تصفیه آب به روش RO شامل بخش های زیر است:

1-سیستم پیش تصفیه آب (Pre-Treatment) 

به جهت حذف کدورت، مواد معلق، رنگ، بو ،طعم و مزه آب از فیلترشنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریج استفاده می شود.

فیلتر شنی

این فیلترها به صورت استوانه های تحت فشار و عموما از جنس FRP طراحی شده اند که به عنوان اولین مرحله تصفیه جهت جداسازی و حذف ذرات کلوئیدی و ناخالصی های موجود درآب کاربرد دارند. این ستون ها محتوی شن سيليس و آنتراسيت با دانه بندی مناسب و درجه خلوص بالا هستند. آب از قسمت فوقاني ستون وارد شده و پس از گذشتن از بستر فيلتر ذرات معلق به دام افتاده و از جریان آب حذف می شوند.

کاربردهای فیلتر شنی:

  • پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب RO
  • تصفیه تکمیلی در واحدهای تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی
  • تصفیه آب استخرهای پرورش ماهی
  • تصفیه آب ورودی به برج های خنک کننده و دیگ های بخار
  • تصفیه آب سیستم های آبیاری قطره ای

فیلتر کربن اکتیو

کربن فعال ماده ایست. که به دلیل وجود تخلخل در ساختار کریستالی خود ودر نتیجه ایجاد پیوندهای بین مولکولی، به عنوان یک جاذب قوی جهت حذف بو، رنگ، مزه و مواد آلي موجود در آب مصرفي استفاده می شود. فيلتر هاي کربني همانند فیلترهای شنی به صورت مخازن تحت فشار و معمولا از جنس FRP ساخته می شوند.

کاربردهای فیلتر کربن اکتیو:

  • پیش تصفیه واحد RO
  • جذب رنگ در پسابهای رنگرزی
  • حذف کدورت در پساب تصفیه فاضلاب
  • جذب مواد آلی تجزیه ناپذیر پساب های صنعتی

فيلتر کارتريج

جهت حذف مواد معلق باقی مانده در آب ، به منظور تکمیل فرایند فیلتراسیون سیستم پیش تصفیه از فیلترهای الیافی ویژه از جنس پلی پروپیلن(PP) که درون محفظه هایی(Housing) از جنس پلی اتیلن یا استیل قرار می گیرند، استفاده می شود. فیلترهای کارتریج  ذرات فیزیکی معلق بزرگتر از 5 میکرون موجود در آب را جدا کرده و از صدمه دیدن غشا(ممبران) RO جلوگیری می کنند.

2-سیستم تصفیه آب(Treatment)

روش اسمز معکوس  Reverse Osmosis(RO) متداول ترین تکنولوژی جداسازی فیزیکی و تصفیه آب است.در این فرآیند،آب خام توسط یک پمپ فشار قوی از داخل محفظه حاوی غشا نیمه تراوا(ممبران) عبور می کند، از آنجاییکه تقريبا فقط آب خالص مي تواند از غشاء عبور کند لذا آب تقريبا خالص در يک طرف غشاء و آب تغليظ شده از ناخالصي ها در طرف ديگر آن وجود دارد.

گندزدایی و ضدعفونی آب

گندزدایی آب یکی از مراحل اصلی تصفیه آب پس از مراحل تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی است که به منظور حذف میکروارگانیسم ها و باکتری های بیماری زا موجود در آب استفاده می شود. روش های مختلفی برای ضدعفونی آب وجود دارند؛ انتخاب روش ضدعفونی مناسب به عواملی همچون نوع میکروب یا میکروارگانیسم بیماری زا موجود در آب، شرایط محیطی مانند دما و  PHآب  و همچنین درنظر گرفتن میزان بودجه دردسترس بستگی دارد .

با توجه به فاکتورهایی که به آن ها اشاره شد رایج ترین روش های ضدعفونی آب عبارتند از:

  • گندزدایی آب با کلر
  • ضدعفونی آب با ازن
  • ضد عفونی آب با اشعه UV
ro

گندزدایی آب با کلر

به منظور حذف عوامل بیماری زا در آب های آشامیدنی از گاز کلر به عنوان رایج ترین و کاربردی ترین روش ضدعفونی آب استفاده می شود. ازمهترین ویژگی های این عنصر قدرت بسیار بالای اکسیدکنندگی و فرار بودن آن است . واکنش کلر با آب و تشکیل هیپوکلرواسید، قدرت بسیار زیادی برای از بین بردن باکتری ها دارد و در مدت زمان  کوتاهی  می تواند عوامل بیماری زا را از آب های آشامیدنی نابود کند.

قدرت اکسیدکنندگی بالا و همچنین واکنش پذیری این عنصر باعث شده است که این روش ضدعفونی کردن آب معایبی نیز به همراه داشته باشد برخی از این معایب عبارتند از:

  • مسمومیت شدید و خفگی درصورت استنشاق گاز کلر به علت سمی بودن
  • سوزش شدید در صورت تماس کلر با پوست
  • ترکیبات کلر را نباید در فضای بسته با مواد شیمیایی دیگری استفاده نمود چون احتمال انفجار در آنها وجود دارد.

ضدعفونی آب با ازن

ازن(O3) یک مولکول سه اتمی اکسیژن است.که با وجود خاصیت اکسید کنندگی بالا، به شدت ناپایدار است و پس از ورود به آب به اکسیژن تبدیل می شود. تاثیر ازن و نقش آن در ضدعفونی آب بیشتر از کلر می باشد و استفاده از ازن به دلیل نداشتن ترکیبات جانبی مضر در مقایسه با کلر ایمن و محبوب تر است. همچنین گاز ازن علاوه بر ضدعفونی آب در حذف و کاهش بو نیز تاثیر بسزایی دارد.

دستگاه ازن ژنراتور یا مولد ازن دستگاه تزریق ازن است. که با یک گاز تغذیه ورودی که هوا یا اکسیژن خالص است و همچنین ونتوری، ازن تولیدی را به جریان آب تزریق می کند. دستگاه ازن ژنراتور در ظرفیت های متنوع قابل ارائه می باشد.

از گاز ازن به عنوان موثرترین و مطمئن ترین روش ضدعفونی ، علاوه بر بوزدایی و از بین بردن باکتری ها ی موجود درآب و همچنین پالایش آب استخرها ، به عنوان ضدعفونی هوای سالن های تولید و اکثر محیط های بسته مانند انبار و سیلوهای ذخیره غلات که جزوی از تصفیه آب محسوب میشود.

یکی از روش های گندزدایی و ضدعفونی آب که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است استفاده از اشعه UV است. در این روش از لامپ های UV به منظور از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا که نسبت به کلر مقاوم هستند، استفاده می شود. همچنین تانش نور فرابنفش یا UV باعث تخریب و غیرفعال سازی بیشتر ویروس ها می شود.

در این سیستم ها آب وارد محفظه ای از جنس استیل می شود .و مابین این محفظه و جداره داخلی که لامپ UV در آن قرار دارد جریان می یابد. در این زمان با تولید اشعه UV میکروارگانیسم ها از بین می روند.

تخصص تیم مهندسی آرکا گستر در تصفیه فاضلاب با توجه به نیاز های شماست . جهت اطلاعات بیشتر و خرید پکیج تصفیه فاضلاب بتنی با مشاوران ما در ارتباط باشید و از مشاوره ی رایگان ما بهره مند شوید.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *