تصفیه فاضلاب به روش IFAS

تصفیه فاضلاب به روش IFAS

فهرست مطالب

تصفیه فاضلاب به روش IFAS یکی از انواع فرآیند های لجن فعال به صورت رشد چسبیده است. در این روش از صفحات مدیا ثابت استفاده می شود. با جریان یافتن فاضلاب روی سطح مدیا، میکروارگانیسم ها به صورت بیوفیلم به سطح خود می چسبند و بدین ترتیب با افزایش سطح تماس، زمینه برای تجزیه کامل مواد آلی با کمک باکتری های هوازی فراهم می شود.

یکی از روش های موثر در پکیج تصفیه فاضلاب استفاده از روش های بیولوژیکی است. هدف از این روش ها تصفیه بیولوژیکی فاضلاب توسط میکروارگانیسم های هوازی و بی هوازی است. به نحوی که در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، آلاینده های آلی توسط میکروارگانیسم ها از محلول در فاضلاب به جامدات معلق یا لجن (Bio Mass) تبدیل می شوند. این با کنترل مقدار میکروارگانیسم ها بهبود می یابد. در تصفیه فاضلاب به روش IFAS، با نصب مدیا در مخزن هوادهی، زمینه افزایش جمعیت میکروارگانیسم‌ ها و به دنبال آن تجزیه و مصرف آلاینده ‌های آلی و کاهش BOD فراهم می‌شود.

همانطور که گفته شد تصفیه فاضلاب IFAS ترکیبی از روش های لجن فعال و بستر ثابت است که باعث افزایش راندمان تصفیه و حذف آلاینده های فاضلاب می شود. فرآیند لجن فعال دارای راندمان تصفیه بالا و انعطاف پذیری بالا و فرآیند بستر ثابت دارای پایداری و مقاومت بالایی در برابر شوک های آلی و هیدرولیکی فاضلاب است. لجن فعال فیلم ثابت یکپارچه (IFAS) یک فناوری نوآورانه تصفیه فاضلاب است که مزایای متعددی نسبت به فناوری ‌های لجن فعال معمولی دارد. IFAS شامل افزودن یک محیط رشد متصل به مخزن لجن فعال برای تسهیل رشد زیست توده و تقویت فرآیند تصفیه است. پکینگ مدیا استفاده شده در این فرآیند به شکل ثابت می باشد. یک سیستم IFAS می تواند به عنوان ارتقاء به یک مرکز موجود یا به عنوان یک ساخت و سازه جدید نصب شود.

فرایند IFAS چگونه کار می کند؟

فرآیند تصفیه IFAS فن آوری های لجن فعال معمولی و بیوفیلم را در یک راکتور ترکیب می کند. در حالی که یک سیستم IFAS در اجزاء متفاوت خواهد بود، یک پیکربندی معمولی IFAS شبیه به یک فرایند تصفیه فاضلاب لجن فعال است که شامل پکینگ مدیا ثابت در قسمت هوادهی می باشد.

مزایا و معایب IFAS

برخی از مزایای استفاده از IFAS عبارتند از:

هزینه کم در ساخت و طراحی

    افزایش راندمان حذف BOD

    کاهش زمان فرآیند تصفیه فاضلاب

    کاهش تولید لجن و عدم نیاز به برگشت لجن گسترده نسبت به روش های دیگر

    نیتریفیکاسیون و نیتریفیکاسیون و تا حدودی حذف فسفر

بهبود نیتریفیکاسیون در مقایسه با سیستم های رشد معلق ساده به دلیل ترکیب مناطق هوازی، بی هوازی و بدون اکسیژن و افزایش زمان ماند لجن

 بازیابی سریعتر نیتریفیکاسیون سیستم به دلیل جرم زیاد نیتریفایرها روی فیلم ثابت

افزایش ثبات فرآیند

بهبودهای احتمالی و کاهش تغییرات در شاخص حجم لجن (SVI)

کاهش تولید لجن

فرآیندهای نیترات زدایی پیشرفته

سازگاری با سیستم های هوادهی حباب ریز موجود، به کاهش هزینه های عملیاتی طولانی مدت کمک می کند.

مقاومت در برابر بارهای شوک آلی و هیدرولیکی

سطوح بالای راندمان برای طیف وسیعی از فاضلاب

افزایش ظرفیت سیستم های لجن فعال در همان حجم مخزن

در حالی که یک سیستم IFAS بسیار کارآمد است، جنبه های خاصی از سیستم وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید:

برخی از سیستم ها نیازمند انرژی بالاتری هستند، مانند هوادهی و اختلاط برای توزیع یکنواخت رسانه های شناور آزاد

 به دلیل اثربخشی و کارایی آن، ممکن است هزینه های اولیه بالاتری برای ساخت و ساز و بهره برداری وجود داشته باشد     سیستم های IFAS از فناوری پیشرفته استفاده می کنند که اغلب به دانش و تخصص نیاز دارند.

مزایا و معایب IFAS
مدیای مورد استفاده در فرایند IFAS:

مدیا ی مورد استفاده برای IFAS به صورت ثابت در محل مخزن هوادهی قرار میگیرند.

سیستم های مدیا ثابت علاوه بر مقرون به صرفه بودن، نصب آسانی دارند و منجر به تلفات مواد نمی شوند. مدیا های ثابت همچنین ممکن است نیتریفیکاسیون کارآمدتری را در آب و هوای سردتر ارائه دهند و زیست توده ممکن است در برابر بارهای شوک هیدرولیکی مقاوم تر باشد.

IFAS در مقابل لجن فعال متعارف:

IFAS و سیستم های لجن فعال معمولی مشابه هستند، اما برخی از تفاوت های عمده شامل افزایش زمان ماند لجن در IFAS است.

از آنجایی که سیستم‌های تصفیه فاضلاب مدیا ثابت معمولاً به حجم کمتری نسبت به سیستم‌های لجن فعال معمولی نیاز دارند، معمولاً هزینه سرمایه کمتری را شامل می‌شوند. سیستم های جدید IFAS معمولاً هزینه کمتری نسبت به سیستم های لجن فعال معمولی جدید دارند و افزودن فناوری IFAS به سیستم های لجن فعال موجود می تواند از هزینه های افزایش ظرفیت سیستم جلوگیری کند.

ویژگی های سیستم IFAS در تصفیه فاضلاب:

  • میانگین کاهش BOD5 و95٪ COD   می باشد.
  • طراحی آن به گونه ای است که به ازای هر متر مکعب حجم فاضلاب، بیش از 150 متر مکعب مساحت بیولوژیکی برای تماس باکتری ها با فاضلاب و در نتیجه قدرت پاک کنندگی بیشتر ایجاد می کند.
  • سیستم IFAS به فضای کمتری نسبت به سیستم های قدیمی و معمولی نیاز دارد. به عنوان مثال، فضای مورد نیاز برای نصب پکیج تصفیه فاضلابی که می تواند 100 متر مکعب فاضلاب در روز را تصفیه کند، کمتر از 10 متر مربع است، در حالی که در سیستم معمولی حدود 35 متر مربع است.
  • هوادهی سیستم IFAS به صورت عمیق و از طریق دیفیوزرهای هوادهی در کف راکتور انجام می شود و بنابراین در مقایسه با سیستم های هوادهی سطحی با مشکلات مدیریتی و نگهداری کمتری مواجه است.

تفاوت بین IFAS و MBBR:

در یک نگاه، سیستم‌های IFAS می‌توانند تا حدودی شبیه به فرآیندهای راکتور بیوفیلم متحرک یا (MBBR) به نظر برسند – هر دو فرآیند از رشد بیوفیلم برای کمک به حذف مواد آلی از جریان‌های زباله استفاده می‌کنند، اما چند تفاوت کلیدی بین این دو وجود دارد.

در سیستم MBBR، یک حامل بیوفیلم، که معمولاً از پلاستیک ساخته می‌شود، در یک مخزن هوادهی در آب مخلوط می‌شود. باکتری‌هایی که روی بیوفیلم انباشته می‌شوند، مواد آلی موجود در جریان فاضلاب را تجزیه می‌کنند و آن ها را به زیست توده تبدیل می‌کنند، که می‌تواند بعداً در فرآیند تصفیه از جریان فاضلاب استخراج شود. این روش تصفیه چند مزیت مختلف را برای تصفیه خانه های فاضلاب فراهم می کند – در درجه اول افزایش ظرفیت تصفیه با قیمتی مقرون به صرفه.

سیستم های IFAS کارها را کمی متفاوت انجام می دهند. با  IFAS، حامل های بیوفیلم به صورت ثابت در یک حوضچه لجن فعال قرار داده می شوند. لجن فعالی که قبلاً از مخزن واکنش عبور کرده است نیز در سیستم های IFAS به گردش در می آید. این سیستم‌های IFAS اغلب بر روی سیستم ‌های لجن فعال موجود بهسازی می‌شوند تا از زیرساخت‌ های تصفیه موجود بهره ببرند و سیستم ‌های لجن فعال معمولی را با فناوری مشابه آنچه در سیستم‌ های MBBR استفاده می‌شود، ارتقا دهند.

مانند سیستم‌های MBBR، این به‌روزرسانی‌های IFAS می‌توانند بدون نیاز به فضای اضافی، ظرفیت تصفیه را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشند – بخشی از این موضوع که چرا در ارتقای سیستم‌های تصفیه فاضلاب موجود بسیار موثر هستند. همچنین مانند سیستم های MBBR، سیستم های IFAS معمولا برای حذف BOD، نیتریفیکاسیون، نیترات زدایی و حذف کامل مواد مغذی بیولوژیکی استفاده می شود.

سیستم‌های IFAS اغلب دارای نرخ‌های حذف BOD و TSS بسیار بالایی هستند – به ترتیب 98.2٪ و 97.1٪ – این سیستم‌ها را به ابزاری بسیار مؤثر برای تصفیه فاضلاب تبدیل می‌کند.

MBBR مخفف عبارت راکتور بیوفیلم متحرک، یک روش تصفیه فاضلاب است که شبیه به IFAS است. MBBR شامل استفاده از یک مخزن واکنش است که حاوی مدیا متحرک در قسمت هوادهی می باشد. تفاوت اصلی بین روش های MBBR و IFAS این است که در روش MBBR مدیای استفاده شده در مخزن هوادهی به صورت معلق (شناور) می باشد ، ولی مدیای مورد استفاده در روش IFAS به صورت ثابت میباشد.

ویژگی های سیستم IFAS

موارد استفاده از تصفیه فاضلاب به روش: IFAS

کاربرد سیستم تصفیه با استفاده از روش IFAS (راکتور بیولوژیکی هوازی با رشد متصل ثابت) شامل موارد زیر است.

    قابل استفاده در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

    حذف BOD از فاضلاب بهداشتی و صنعتی

    قابل استفاده در سیستم تصفیه فاضلاب صنایع قند و شکر

    تصفیه فاضلاب کشتارگاه

    تصفیه فاضلاب تولید کاغذ و مقوا

    تصفیه فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی

و …

بهره برداری و نگهداری از سیستم های IFAS:

سیستم های IFAS دارای تنظیمات پیچیده و بسیار مکانیزه هستند. راه اندازی صحیح این سیستم ها نیاز به تخصص دارد، بنابراین یک متخصص آموزش دیده باید همیشه آنها را راه اندازی کند.

نگهداری مناسب نیز نیازمند تخصص فنی است. برای جلوگیری از شکستگی و انباشته شدن مواد روی مدیا و صفحه های نگهدارنده، شفاف سازی اولیه یا پاکسازی دقیق ضروری است. اگر قطعات سیستم نیاز به تعویض داشته باشند، باید سفارش داده شوند، اا در اولین فرصت تهیه و جایگزین شوند. تعمیر و نگهداری سیستم برق نیز ضروری است، زیرا در صورت قطع برق، سیستم از کار می افتد.

کار با یک شرکت حرفه ای تصفیه فاضلاب به روش IFAS

آرکاگستر رسام می تواند راه حل های تصفیه فاضلاب به روش IFAS را برای تصفیه خانه های صنعتی و بهداشتی ارائه دهد. ما می توانیم به تبدیل یک سیستم لجن فعال معمولی به یک سیستم IFAS یا MBBR کمک کنیم یا یک سیستم IFAS برای یک پکیج تصفیه فاضلاب جدید ارائه کنیم. ما همچنین طیف گسترده ای از محصولات و همچنین خدمات طراحی، آزمایشگاهی و میدانی را ارائه می دهیم.

تیم آرکاگستر رسام، دانش و تجربه لازم برای کمک به موفقیت پروژه های تصفیه فاضلاب را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت آرکاگستر، تماس بگیرید.

کاربرد سیستم تصفیه با استفاده از روش IFAS

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *