تصفیه فاضلاب خانگی

تصفیه فاضلاب خانگی

فهرست مطالب

فاضلاب خانگی چیست و چرا نیاز به تصفیه دارد؟

فاضلاب حاصل از فعالیت های انسانی در خانه ها مانند حمام، لباسشویی، ظرفشویی، دفع پسماند، توالت و غیره را فاضلاب خانگی می نامند که معمولاً حاوی مقادیر نسبتاً کمی آلاینده است اما حتی مقدار کمی از آلاینده ها می تواند تأثیر زیادی بر محیط زیست بگذارد. از این رو، یک پکیج تصفیه فاضلاب خانگی که به درستی نصب و نگهداری می شود برای تصفیه و دفع فاضلاب خانگی، تأثیر آن بر آب های زیرزمینی و سطحی را به حداقل می رساند.

در نتیجه تعریف فاضلاب شرح داده شده در بالا، ممکن است حاوی مواد شیمیایی و طیف وسیعی از سموم بالقوه دیگر باشد. بنابراین، فاضلاب برای ایمن تر شدن و آسیب کمتر به محیط زیست، نیاز به تصفیه دارد. بسیاری از خانه هایی که در مناطق روستایی واقع شده اند، نمی توانند از مزایای اتصال به شبکه فاضلاب اصلی بهره مند شوند. تصفیه خانه اصلی فاضلاب، نیز فاضلاب را تصفیه می کند، اما در مقیاس بسیار بزرگتر. اکثر آپارتمان ها و خانه ها در مکان های شهری نیازی به تصفیه فاضلاب خود ندارند و فاضلاب وارد شبکه فاضلاب رو و در نهایت به تصفیه خانه فاضلاب وارد می شود.

امروزه تصفیه فاضلاب خانگی نقش مهمی را ایفا می کند. پکیج تصفیه فاضلاب خانگی شرکت آرکاگستر تضمین می کند که تمام فاضلاب خانگی به درستی تصفیه شده تا ایمن، تمیز و مناسب برای رهاسازی در محیط، دریاچه ها یا نهرها باشد. پکیج های فاضلاب خانگی برای تصفیه تمام فاضلاب تولید شده از یک محل مسکونی طراحی شده اند. آلاینده های احتمالی در فاضلاب خانگی شامل باکتری های بیماری زا، ویروس های عفونی، مواد شیمیایی خانگی و مواد مغذی اضافی مانند نیترات است.

این پکیج ها مانند تصفیه خانه های شهری مینیاتوری هستند که برای یک خانواده به جای کل شهر یا جامعه طراحی شده اند. طراحی منحصر به فرد و اجزای این سیستم ها با ایجاد محیط های بهینه هم برای میکروارگانیسم هایی که ضایعات را هضم می کنند و هم برای جمع آوری و ذخیره سازی محصولات جانبی حاصل، فرآیند تصفیه را تسریع می بخشد. پساب تولید شده توسط مخزن اصلی تصفیه از نظر سطح تصفیه به طور قابل توجهی نسبت به مخزن سپتیک برتری دارد که امکان انعطاف پذیری بیشتری را در دفع پساب تصفیه شده فراهم می کند. قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از هر پکیج تصفیه فاضلاب، با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید تا شما را در جهت رفع مشک تصفیه فاضلاب تان یاری دهند.

فاضلاب خانگی از دو منبع اصلی تشکیل شده است: یکی آب خاکستری که از سینک های آشپزخانه، سینک های دستشویی، لباسشویی، دوش، حمام و غیره نشات می گیرد، و دومی آب سیاه که از توالت ها و ادرار تشکیل می شود. هر عضو یک خانواده روزانه حدود 90 لیتر آب خاکستری تولید می کند. پس از تصفیه، می توان از این آب برای باغبانی و شستشوی توالت استفاده کرد. می تواند تا 40 درصد آب مورد نیاز خانوارها را نیز تامین کند. اما این آب برای نوشیدن مناسب نیست.

پکیج تصفیه فاضلاب خانگی شرکت آرکاگستر، فاضلاب خانگی را از طریق سه مرحله زیر تصفیه می کند:

پیش تصفیه: این مرحله شامل استفاده از توری آشغالگیر و مخزن سپتیک تانک یا متعادل ساز می شود که در ادامه به معرفی کامل سپتیک تانک های ساخت شرکت آرکاگستر پرداخته شده است.

سپتیک تانک ساخت شرکت آرکاگستر

بیش از 120 سال است که از سپتیک تانک ها برای تصفیه فاضلاب در محل استفاده می شود. یک مخزن سپتیک می تواند دارای محفظه های تک یا چندگانه باشد. سپتیک تانک های یک و دو محفظه‌ای به طور کلی برای سیستم های تصفیه فاضلاب خانگی استفاده می شود. فاضلاب خانگی وارد سپتیک تانک می شود که جامدات را از مایعات جدا می کند. پس از عبور از بافل ورودی، مواد جامد از مایع جدا می شوند زیرا فاضلاب به آرامی در مخزن سپتیک جریان می یابد.

برخی از مواد جامد در کف مخزن ته نشین می شوند و برخی دیگر در لایه کف در بالا شناور می شوند. مخزن سپتیک یک “بیوراکتور” است که در آن میکروارگانیسم ها مواد آلی موجود در فاضلاب را به مایعات، گازها و جامدات تجزیه می کنند. عمل باکتری تا حدی مواد جامد را تجزیه می کند. باکتری ها از جامدات و مواد آلی موجود در فاضلاب تغذیه می کنند و بخشی از جامدات که غیرقابل تجزیه هستند، “لجن” را تشکیل می دهند. لجن در کف سپتیک تانک جمع می شود و باید به طور دوره ای تخلیه شود. مواد موجود در سپتیک تانک به سه لایه مجزا تقسیم می شوند:

1. لایه بالایی تشکیل یافته از کف شناور

2. ناحیه مایع میانی

3. لایه زیرین لجن

لایه کف عمدتاً از چربی ها و روغن های پخت و پز، کف صابون و محصولات تجزیه شده که سبک تر از فاضلاب هستند، تشکیل شده است. بیشترین میزان اثر باکتری در لایه لجن رخ می دهد که از جامدات سنگین تر از آب تشکیل شده است. مایعی که از سپتیک تانک خارج می شود پساب نامیده می شود. پساب یک تانک سپتیک که به درستی نگهداری می شود کمی کدر است و حاوی مواد جامد معلق ریز، باکتری ها و مواد مغذی است.

پساب سپتیک تانک نباید مستقیماً به سطح زمین یا آبهای سطحی تخلیه شود. چون هنوز تصفیه کامل فاضلاب خانگی انجام نشده است. تصفیه کامل فاضلاب در مرحله بعدی که فرآیند بیولوژیکی می باشد، انجام می گیرد. پساب انسانی اگر وارد محیط زیست شود، می تواند منبع بیماری های خطرناک منتقله از آب باشد و بوهای زننده ایجاد کند. پساب باید برای تصفیه به واحد بیولوژیک که به درستی طراحی و ساخته شده است، وارد شود. تمام فاضلاب خانگی باید وارد سپتیک تانک شود. گاهی اوقات به فاضلاب خانگی، «آب سیاه» یا «آب خاکستری» نیز گفته می شود. آب خاکستری حاوی صابون یا گریس، منافذ خاک را به سرعت مسدود می کند.

سپتیک تانک ساخت شرکت آرکاگستر

ابعاد سپتیک تانکی که بایستی تهیه کنید

مخازن سپتیک با توجه به ظرفیت نگهداری فاضلاب دسته بندی می شوند نه ظرفیت کل. ظرفیت فاضلاب سپتیک تانک، حجم پسابی است که در زیر خروجی مخزن قرار دارد. ظرفیت مایع اغلب “ظرفیت کاری” یک مخزن سپتیک نیز نامیده می شود.

برای یک خانه، ظرفیت کاری مورد نیاز بر اساس تعداد اتاق خواب است، نه تعداد افراد در خانه در زمان ساخت. هر اتاق خواب می تواند دو نفر را در خود جای دهد، بنابراین خانه استاندارد سه خوابه می تواند شش نفر داشته باشد که فاضلاب خانگی تولید می کنند. برای دریافت مشاوره در ارتباط با تعیین حجم سپتیک تانک مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب خانگی، با کارشناسان خبره آرکاگستر در ارتباط باشید.

فاضلاب خانگی و عملکرد باکتری ها معمولاً گرمای کافی برای جلوگیری از یخ زدن سپتیک تانک، حتی زمانی که در بالای عمق یخبندان قرار دارد، فراهم می کند. هنگامی که قسمت بالای مخزن در فاصله 2 فوتی از سطح زمین نصب می شود، پوشاندن بالای مخزن با 2 اینچ صفحه عایق فوم سفت و سخت به حفظ گرما در مخزن سپتیک کمک می کند. هر زمان که سیستم بالاتر از عمق یخبندان ساخته شود، قرار دادن تمام لوله های فاضلاب در یک درجه یکنواخت بسیار مهم است.

سپتیک تانک های شرکت آرکا گستر با استفاده از مواد مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی ساخته می شوند. اگر به درستی نصب شوند، برای مدت طولانی (50 سال) ضد آب خواهند بود. سپتیک تانک های پلی اتیلنی به دلیل مزایای بسیاری که دارند، کاربرد فراوانی دارند.

عمق مایع در سپتیک تانک، فاصله لوله خروجی تا کف مخزن است. ورودی سپتیک تانک باید حداقل 3 اینچ بالاتر از لوله خروجی باشد تا فاضلاب خانگی بتواند به صورت ثقلی از مخزن خارج شود. مخزن باید فضایی بالاتر از سطح مایع برای تجمع کف نیز داشته باشد. حداقل 10 تا 20 درصد از عمق مایع مخزن باید بین سطح خروجی و پوشش مخزن سپتیک به عنوان فضای آزاد باقی بماند.

مزایای سپتیک تانک ساخت شرکت آرکاگستر

  • سپتیک تانک ها در جنس های مختلفی مانند بتن، پلاستیک و فولاد در دسترس هستند و می توانند برای چندین دهه دوام بیاورند.
  • سپتیک تانک ها برای نصب ارزان تر هستند و هزینه های اجرایی پایینی دارند.
  • یک سیستم سپتیک سازگار با محیط زیست است و فاضلاب را قبل از ورود به پکیج تصفیه، پیش تصفیه می کند.
  • سپتیک تانک های شرکت آرکاگستر دارای ضمانت و خدمات پس از فروش می باشند.
مزایای سپتیک تانک ساخت شرکت آرکاگستر

تصفیه بیولوژیکی (مرحله اصلی تصفیه): این تصفیه شامل مرحله ای است که تصفیه بیولوژیکی (هوازی/بی هوازی) فاضلاب از مرحله اولیه آغاز می شود و تا 90 درصد مواد آلی را حذف می کند. در این قسمت از فرآیند لجن فعال استفاده می شود که از اکسیژن محلول برای تسریع رشد لخته بیولوژیکی استفاده می کند که به طور قابل توجهی مواد آلی را حذف می کند. باکتری های حاوی “لجن فعال” به طور مداوم به مخزن هوادهی بازگردانده می شوند تا سرعت تجزیه مواد آلی را افزایش دهند.

باکتری ها به جامدات معلق محلول و ریز تقسیم شده حمله می کنند که با ته نشینی اولیه در مخزن سپتیک تانک حذف نمی شوند. سپس فاضلاب به مخازن ته نشینی حمل می شود، جایی که لجن دوباره ته نشین می شود و فاضلاب را 90 تا 95 درصد عاری از آلاینده ها می کند. در  محفظه هوادهی، هوا با استفاده از بلوئر که در کف مخزن قرار دارد وارد فاضلاب می شود. با بالا آمدن حباب ها، اکسیژن محلول در آب موجود می شود و سپس باکتری های هوازی (باکتری هایی که برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند) به آن دسترسی پیدا می کنند. این نوع باکتری ها سریعتر از نوع بی هوازی عمل می کنند و می توانند به سرعت تکثیر و تعداد آنها را افزایش دهد.

تصفیه ثالثیه: هنگامی که پساب حاصل از تصفیه ثانویه قابل قبول نباشد، می توان از سطح سوم تصفیه به نام تصفیه ثالثیه یا پیشرفته استفاده کرد. هدف آن ارائه مرحله نهایی تصفیه برای بالا بردن کیفیت پساب به سطح مطلوب مانند آبیاری فضای سبز است. پساب در این مرحله تقریباً عاری از مواد شیمیایی مضر است و می تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد، بازیافت شود و یا دوباره در محیط آزاد شود.

این مرحله به عنوان مرحله ضد عفونی یا گندزدایی نیز نامیده می شود و از کلر به عنوان گندزدای پرکاربرد و مقرون به صرفه استفاده می شود. پمپ آبیاری، آب شفاف شده را به محیط منتقل می کند، جایی که می توان از آن برای آبیاری باغ ها و مزارع استفاده کرد، بدون اینکه سلامتی شما و خانواده، همسایگان و همه چیز اطراف شما را تهدید کند.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب خانگی شرکت آرکاگستر

  • هزینه مناسب: هزینه های نصب و راه اندازی معمولاً برای تصفیه خانه های فاضلاب خانگی کمتر است. این پکیج ها همچنین مدت زمان قابل توجهی دوام می آورند و طول عمر بالایی (50 سال) دارند. عدم نیاز به تعویض پکیج تصفیه فاضلاب برای چندین سال یک مزیت متمایز است.
  • سازگار با محیط زیست: تصفیه فاضلاب از فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی استفاده می کند. این امر منجر به کاهش آلودگی می شود. از آنجایی که تصفیه خانه های فاضلاب خانگی در محیط های روستایی رایج تر است، این امر به ویژه برای گیاهان محلی و حیات وحش مهم است.
  • ایمنی: فاضلاب می تواند در برخی موارد به طور بالقوه خطرناک و سمی باشد. با تصفیه فاضلاب، خطر باکتری های مضر در مخزن بسیار کمتر می شود. در حالی که این امر به نفع حیوانات و پوشش گیاهی منطقه است، اما احتمال هرگونه خطر برای انسان را نیز کاهش می دهد.
  • بو: بوی نامطبوع یک تصفیه خانه فاضلاب، حتی آنهایی که نزدیک به خانه هستند، بسیار کمتر از بوی ناخوشایند سپتیک تانک است. با ترکیب یک سیستم کارآمد، افراد می توانند از تناسب مناسب سیستم تصفیه خود در محیط اطراف خود اطمینان حاصل کنند.
  • کارایی: فرآیند هوادهی بیولوژیکی یک روش تصفیه بسیار کارآمد است و می تواند به کاهش احتمال انسداد در مخزن کمک کند. احتمال کمتر انسداد یا سایر مسائل همچنین به این معنی است که به طور کلی تعمیر و نگهداری کمتری وجود دارد. تصفیه فاضلاب به طور کلی در طولانی مدت بسیار پایدارتر از روش های قدیمی مدیریت فاضلاب است.
مزایای سپتیک تانک ساخت شرکت مزایای پکیج تصفیه فاضلاب خانگی شرکت آرکاگستر

در صورت داشتن سوال در ارتباط با پکیج تصفیه فاضلاب خانگی، با کارشناسان متخصص شرکت آرکاگستر تماس بگیرید.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *